3.8 C
Ljubljana
petek, 19 aprila, 2024

Spletni portal Glasno: Dva predsednika vlade v Dnevniku TV Slovenija – analitična primerjava, ki kaže specialno vojno proti Janezu Janši

S to analizo ponujamo konkretne dokaze, da Televizija Slovenija pri posredovanju informacij o predsedniku vlade RS vodi konstantno informacijsko vojno proti Janezu Janši. Analizirali smo, kako kamera TV Slovenija predstavi dva predsednika slovenske vlade, Marjana Šarca in Janeza Janšo od januarja do konca marca 2020. Omejili smo se zgolj na najbolj gledano oddajo – Dnevnik TV Slovenija ob 19.00 uri.

Preučili smo nekaj specialnih načinov oblikovanja televizijskega sporočila, ki jih omogoča manipuliranje s kamero (sliko) in zvokom v montaži televizijskega posnetka. Večina gledalcev teh posebnih  »sporočil« ne opazi in ne zazna njihovega vpliva na vsebino oddaje; dejansko pa pomembno delujejo na zavest gledalca in na njegovo vrednotenje prikazane vsebine. Pogosto gledalci opazijo le bolj očitne vsebinske pristranosti, ki jih žal tudi ne manjka.

Tu opišemo dva glavna načina manipulacije. Bralca prosimo za pozornost na detajle, čeprav opis zahteva nekaj strokovnega izrazja iz teorije filma in televizije.

1 Manipuliranje s kamero in »planom«. Šarec od blizu, Janša v daljavi

»Plan« se v teoriji filma imenuje izrez prizora, ki ga kamera zajame glede na velikost človeške postave v njem. Javna osebnost, ki nastopa v posnetku, bistveno komunicira ne samo s svojo izjavo, ampak prav tako z nebesedno komunikacijo: z izrazom obraza, oči, ust, nasmeha itn. Snemalci in režiserji zelo dobro vedo, da k jedru televizijskega sporočila spadajo vse te prvine in z njimi vsakodnevno profesionalno upravljajo. To so izrazna sredstva njihove govorice. Televizijsko sporočilo, ki želi govorca prikazati optimalno, zato vedno uporablja t.i. veliki ali bližnji plan (v televizijski govorici »P5«), ki zajame vse omenjene detajle. Vsi posnetki Marjana Šarca v prvih treh mesecih 2020 so posneti v takšnem bližnjem planu.

Da navzočnost tolmačke za gluhe pri tem nima pomembne vloge, dokazujeta spodnja posnetka. Celo tolmačka je na obeh posnetkih ista, toda kamera je za Janeza Janšo izbrala oddaljen plan. Razlika je diskriminatorna:

TV Dnevnik, 27. 1. 2020, ob odstopu

TV Dnevnik, 29. 3. 2020

Ko kamera snema osebo od daleč, tako da slika prikazuje celotno postavo osebe z nekaj okolice, se takšen izrez slike imenuje splošni plan ali »total«. V njem daje kamera poudarek govorčevi okolici in prostoru, komunikacija govorčevega obraza pa je izgubljena. Vsi posnetki Janeza Janše kot predsednika vlade so posneti v takšnem oddaljenem, splošnem planu (poleg mnogih drobnejših diverzij televizijske montaže, npr. nenehno ponavljanje posnetka vlade z zaščitnimi maskami ipd.):

Celoten prispevek si lahko preberete in ogledate tukaj!

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine