14.4 C
Ljubljana
ponedeljek, 13 maja, 2024

(PISMO BRALKE) V Ljubljani vse po starem?

Piše: Alenka Bizjak

»Vse po starem« je naslov članka znanega arhitekta Matevža Grande, objavljen v Delu, 3. januarja 2024, ki mi ne gre iz spomina. V njem izraža svojo zaskrbljenost nad načrtovanji, ki se bodo sedaj izvajali »v najlepšem mestu na svetu«. Soglaša nad nujno posodobitvijo železniške postaje in novega potniškega centra s stekleno palačo, avtobusne postaje ob Vilharjevi cesti, ki da bo izražala sodobno naravnano družbo kot trajnostno mobilnostno rešitev javnega prevoza s poudarkom na visoki prioriteti prevoza.

Veliko skrb pa mu vzbuja dejstvo, da bo kljub novemu potniškemu centru vsak dan skozi središče mesta še peljalo 150 tovornih vlakov z možnimi nevarnimi snovmi, od energentov, vojaške opreme do hrane, ker ni predvidene nove tovorne obvozne proge. Pri tem arhitekt Granda spominja na zanimiv predlog tudi dveh znanih upokojenih arhitektov – Milana Kovača in Petra Kerševana, ki sta se zavzemala za umestitev obvoznice na južni in vzhodni rob mesta in nista prejela nobenega odgovora za svoja domoljubna brezplačna prizadevanja že vrsto let. Za vsa ta nova načrtovanja sta odgovorna dva arhitekturna biroja, in sicer Bevk-Perović in Sadar-Vuga, očividno politično podprta. Pa se sprašujem po njihovi etični odgovornosti do prihodnjih rodov, saj bo izvedba teh načrtov pohabila del prestolnice tudi zaradi predvidenih mnogih parkirišč, ki ne rešujejo zelenega prehoda k trajnostni mobilnosti z novimi garažnimi hišami kot pove arhitekt Granda. Skrbi ga, da nova načrtovanja ne bodo pripomogla k infrastrukturni posodobitvi, ker ne predvidevajo poglobitve železnice skozi mestno središče.

Sprašujem se, kako je mogoče, da se ne oglasi Arhitekturna zbornica Slovenije, tudi ne Društvo arhitektov Ljubljane, opazen je molk celo SAZU kot naše najvišje znanstvene in kulturne ustanove v državi, kar je neodpustljivo. Za izgradnjo železniške postaje je prevzel odgovornost župan Zoran Janković, ki tako kot pri gradnji kanala CO na zaščitenem vodovarstvenem območju, lahko drzno nadaljuje gradnjo mimo zakonskih predpisov, brez predpisane javne razprave in upoštevanja določil Aarhuške konvencije. Je to pravna država ob neukrepanju pristojnih pravosodnih služb? Berem, da je tudi generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes (Delo, 8.3.2021) v članku z naslovom »Projekti ter reforme za izhod iz krize«, dejal, »da je treba urediti obvoznico za tovorni promet in urediti regionalne proge ter uvesti taktne vlake, ki bi prihajali in odhajali na petnajst minut, sedaj pa se sprejema železniški tovorni promet skozi središče mesta z vsemi problemi hrupa, tresljajev in nevarnih emisij, razlitja v primeru vojaškega konflikta bombardiranja središča mesta, saj bodo po dogovoru z NATO-m skozi mesto vozili tudi vojaški transporti«, je opozoril.

Neverjetno je, da za tako pomemben urbanistični razvoj prestolnice v prihodnosti molči predsednik vlade Robert Golob in predsednica države Nataša Pirc Musar, »ker sedanji načrti predvidevajo celo razrezano mesto na pet delov z nemogočimi nadvozi in podvozi v funkcionalno razsuto naselje v posamezne enote, s povečanim prometom tovornih vlakov in nepremišljenimi lokacijami avtobusnih postaj skozi središče mesta, katerih posledica bo zastrupljanje meščanov zaradi hrupa in povečanih emisij«, opozarjata arhitekta Kovač in Kerševan v odgovoru županu Jankoviću, ki pravi, da bo leta 2025 zgrajen najlepši potniški center v Evropi (Delo, 11. nov. 2023).

Včasih mislim, da sanjam v 21. stoletju o onemoglih pristojnih državnih in strokovnih ustanovah ter njihovih funkcionarjih, ki dovoljujejo zavajanje in norčevanje iz svojih državljanov.

Alenka Bizjak, Ljubljana

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine