11.7 C
Ljubljana
sobota, 4 maja, 2024

V tiskani izdaji Demokracije preberite: Zabloda o koncu zgodovine

Piše: mag. Tadej Ian, politolog, družboslovec in publicist

Poleti 1989 je ameriški politolog Francis Fukuyama objavil tezo, da smo doživeli konec zgodovine. Fukuyama, ki je pravzaprav triumfalno razglasil dokončno zmago Zahoda do vekomaj, je v resnici samo povzemal duha tistega časa, ki je vel na Zahodu, ko je Zahod kot zmagovalec izšel iz hladne vojne. Ta velikanska zabloda je usodno pripomogla k začetku padca Zahoda.

Esej z naslovom Konec zgodovine je Fukuyama razširil v knjigo z naslovom Konec zgodovine in poslednji človek, ki je izšla leta 1992. Fukuyamova teza je, da je s prevlado zahodne liberalne demokracije, ki se je zgodila po hladni vojni, in z razpadom Sovjetske zveze človeštvo doseglo konec zgodovine, saj naj bi zahodna liberalna demokracija postala končna oblika človeške vladavine, v kateri naj ne bi bilo več ideoloških političnih bojev. Zahodni sodobniki so ploskali Fukuyami in se posmehovali njegovim kritikom. Najbolj markanten med kritiki je bil ameriški politolog Samuel Huntington, ki je leta 1992 najprej na predavanju in potem leta 1993 v članku v reviji Foreign Affairs objavil članek z naslovom Spopad civilizacij?. Tudi Huntington je razširil svojo tezo v knjigo z naslovom Spopad civilizacij in preoblikovanje svetovnega reda, ki je izšla leta 1996. Huntington se je strinjal s Fukuyamo, da ideoloških bojev na svetu res ne bo več, vendar naj bi se na svetu le obnovilo normalno stanje, za katerega so značilni kulturni konflikti. Različne civilizacije, med katerimi je zahodna le ena, naj bi se bojevale za svetovno prevlado.

Zgodovina se še zdaleč ni končala

Seveda je imel bistveno bolj prav Huntington, saj vidimo, da se je Rusija, ki naj bi bila po Huntingtonu nosilka svoje civilizacije, aktivno postavila po robu Zahodu po njegovem odzivu na agresijo zoper Ukrajino. Nekoliko bolj subtilno, a vsekakor enako odločno to počne tudi Kitajska, ki je po Huntingtonu prav tako nosilka svoje civilizacije. To, da Zahodu v sankcijah proti Rusiji, ki je napadla Ukrajino, ki je po Huntingtonu sodila v domeno ruske civilizacije (in je s tega vidika logično, da je Rusija napadla vse bolj prozahodno Ukrajino), večinoma niso sledile latinskoameriške države, ki jih je Huntington videl kot samostojno civilizacijo, in prav tako ne podsaharska Afrika ter Indija, ki ju je Huntington prav tako videl kot samostojni civilizaciji, kaže, da je zahodna civilizacija le ena od civilizacij, ki danes med seboj tekmujejo. Rastoča moč islamske civilizacije in vse večja svetovna solidarnost muslimanov vsepovsod po svetu, ki je zelo opazna še posebej v času, ko so Palestinci napadli Izrael, prav tako potrjuje Huntingtonovo tezo in smeši Fukuyamovo.

Celoten članek si lahko preberete v tiskani izdaji Demokracije.

Tednik Demokracija – pravica vedeti več!

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine