10.2 C
Ljubljana
petek, 1 marca, 2024

Miroslav Vantuh: »Plesalec mora nezadovoljstvo in težave pustiti zunaj baletne dvorane in odra, šele tedaj je mojster, ki ga ima občinstvo rado in mu zaupa!«

Piše: L. K.

Pogovarjali smo se z Miroslavom Vantuhom, umetniškim vodjo Ukrajinskega nacionalnega plesnega ansambla Pavla Virskega, ki bo v nedeljo, 1. oktobra, nastopil na odru Cankarjevega doma v Ljubljani. Sloviti ukrajinski ansambel Pavla Virskega bo med  30. septembrom in 13.oktobrom 2023 s petdesetimi plesalci prvič na turneji v Sloveniji.  

 

DEMOKRACIJA: Gleda na to, da Ansambel Pavla Virskega v Slovenijo prihaja prvič,  bi vas rada vprašala kakšno vrsto plesa izvaja Ansambel Virski? Bi se mu lahko reklo ljudski ples v priredbi / koreografiji za balet? Najbrž pa to ni točno poimenovanje…

MIROSLAV VANTUH: V programu ansambla od ustanovitve do danes večino repertoarja predstavljajo ukrajinski plesi. V letih obstoja je koncertni program kolektiva vključeval koreografska dela narodov sveta, ki so jih uprizorili vodilni ukrajinski baletni mojstri, običajno na zahtevo držav, v katerih je ansambel gostoval. Nekatera od njih so bila izvedena in vključena v repertoar ansambla, saj so bila pri občinstvu precej uspešna in dobro sprejeta. Med vojno pa ansambel tako v Ukrajini kot v tujini pleše samo ukrajinske plese. Tako ukrajinski kot tuji gledalci jih poznajo in imajo radi. Navsezadnje repertoar kolektiva obsega več kot 50 ukrajinskih plesov, kar sestavlja tri polne programe, ki jih občasno obnavljajo in izvajajo.

Miroslav Vantuh, umetniški vodja Ansambla Pavla Virskega iz Kijiva.

DEMOKRACIJA: Kljub vojni v domovini se niste odpovedali gostovanjem v tujini. Gostovati je verjetno veliko težje kot v običajnih okoliščinah? Kje ste bili nazadnje in s kako veliko skupino plesalcev prihajate v Slovenijo?

MIROSLAV VANTUH: Po začetku ruske agresije na Ukrajino je ansambel, poimenovan po Pavlu Virskem, začel aktivno delovati, da bi podprl pozitivno podobo ukrajinske države v svetu ter s svojo ustvarjalnostjo in visoko strokovno usposobljenostjo prikazal nepremagljivi duh ukrajinskega naroda, naroda – domoljuba, naroda zmagovalca. Marca lani je ansambel gostoval po državah Evropske unije in zbiral sredstva za reševanje socialnih in kulturnih vprašanj, povezanih z rusko agresijo. Na koncertih skupine na Poljskem, v Nemčiji, Italiji, Franciji in Španiji se je v krajih, kjer je ansambel nastopal, zbralo na tisoče ljudi, ki so umetnike zelo toplo sprejeli in vsak koncert spremenili v domoljubno dejanje v podporo Ukrajini, njenemu ljudstvu in junaški ukrajinski vojski v boju proti agresiji Moskve.

Na prošnjo evropskih držav je bila turneja leta 2023 podaljšana. Pred kratkim se je ansambel odpravil na dvomesečno turnejo na Japonsko, kjer je imel 44 razprodanih koncertov v 33 mestih v državi in prejel visoke pohvale občinstva, kritikov in medijev.

Ansambel s 50 plesalci se v Slovenijo odpravlja s programom, ki obsega 14 različnih ukrajinskih plesov.

DEMOKRACIJA: Rusija je Ukrajino surovo napadla in napadi ne prenehajo. Kako doživljate to strašno vojno? Kje kot kulturnik, umetnik vidite (oziroma kje člani ansambla vidijo) svojo vlogo v tem času; kje so možnosti, da lahko pomagate svoji domovini?

MIROSLAV VANTUH: Med vojno, ki jo ves ukrajinski narod pogumno in hrabro preživlja ter dela vse za zmago nad sovražnikom, sta ansambel in njegovo vodstvo postala še bolj zahtevna in odgovorna v odnosu do svojega dela ter dvignila umetniško in strokovno raven, kar je omogočilo, da je ansambel od samega začetka uvedbe vojnega stanja v državi vodil aktivno koncertno življenje v Ukrajini in tujini ter s tem prispeval k dvigu bojnega duha ljudi, njihovega domoljubja in vere v Zmago, saj prava umetnost vedno doseže srce vsakega človeka, daje vitalnost, navdaja z optimizmom in vero v zmago dobrega nad zlom.

Zato je težko preceniti vlogo umetnika, pomen kulture in umetnosti v času krize, ki je ravno tako tudi orožje, ki se bori skupaj z ljudmi.

DEMOKRACIJA: Ukrajina je res velika država, veliko regij ima in še več ljudskih plesov, zato sklepam, da imate tudi ogromno plesnih točk na programu. Koliko različnih plesov nasploh izvaja ansambel Virski? Kdo skrbi za vse koreografije?

MIROSLAV VANTUH: Repertoar ansambla obsega več kot 50 plesnih del. To so predvsem koreografska dela ustanovitelja ansambla Pavla Virskega in mene (umetniškega vodje Miroslava Vantuha, op.p). K sodelovanju v ansamblu so vabljeni najboljši ukrajinski koreografi, ki imajo ustrezen poklic in izkušnje z delom v skupinah ljudskega plesa in klasičnega baleta.

DEMOKRACIJA: Kako nek plesalec postane član Ansambla Virski?  – Kot ste povedali na Ljubljanski tiskovni konferenci, k ansamblu sodi tudi šola za plesalce. Kako zgodaj se otroci lahko vpišejo, in kako dolgo se morajo učiti plesati? Koliko vaje je potrebne, da plesalec lahko nastopi pred publiko?

MIROSLAV VANTUH: Leta 2002 sem pri ansamblu ustanovil koreografsko šolo, v kateri se od šestega leta starosti plesati uči skoraj 200 nadarjenih otrok, ki pred sprejemom opravijo izbor – avdicijo. Potem, ko zaključijo šolanje, se najboljši, najbolj nadarjeni učenci vpišejo v koreografski studio ansambla, ki ga je leta 1962 ustanovil ustanovitelj ansambla Pavlo Virski. Šele po koncu tega študija se najuspešnejši učenci udeležijo ustvarjalnega tekmovanja, katerega zmagovalci se potem lahko pridružijo ekipi ansambla. Ansambel, studio in šola imajo sedež v posebej zgrajeni stavbi, v kateri imajo  svoje prostore nacionalne umetniške ekipe Ukrajine, in imajo vse potrebne pogoje za učenje in ustvarjanje.

Da bi postali profesionalni plesalec in uspešno nastopali pred publiko, torej morate imeti talent, potrebnega pa je vsaj 15 let študija, predanega dela na sebi in seveda prakse na odru.

DEMOKRACIJA: Voditi ansambel in seveda tudi plesati v ansamblu Virski je gotovo način življenja. Prosim, bi povedali nekaj o tem?

MIROSLAV VANTUH: Voditi ekipo, kot je naša, pomeni živeti z njo, njenimi težavami, uspehi in neuspehi, produkcijami novih del in vajami, neskončnim procesom ustvarjanja in izpopolnjevanja, saj za dobro ni meja. Ekipa mora razumeti vodjo, njegov pogled in dih, pozabiti mora na nezadovoljstvo in težave. Vse to mora ostati zunaj baletne dvorane in zunaj odra. Takrat ste mojster, občinstvo pa vas bo vzljubilo in vam zaupalo.

DEMOKRACIJA: Najbolj znan ples Ansambla Virski je ukrajinski hopak; nam poveste nekaj več o tem znamenitem plesu, – kako je nastal in kakšna je njegova zgodovina?

MIROSLAV VANTUH: Eden najbolj znanih ukrajinskih ljudskih plesov na svetu je hopak – značilen del nacionalne koreografske umetnosti, ki se preučuje z umetnostnozgodovinskih, vojaško-fizičnih, simbolnih itd. stališč. Še danes obstajajo spori o času nastanka tega plesa. Znanstveniki ga razlagajo s pomočjo ohranjenih ostankov vojaških plesov in sistema usposabljanja vojakov iz obdobja Kijevske Rusi. Takrat se je razvilo besedišče, določila se je vodilna vloga improvizacije, z vključitvijo ženske strani v ples pa so se porodili začetki nadaljnje preobrazbe. Izpostaviti je mogoče različne pristope k predstavitvi plesa hopak: v folklorni različici gre za en ples v splošni masi, v odrski različici pa hopak postane ples v paru in masi z velikim številom moških solov (solo plesov).

Hopak Pavla Virskega je umetniški fenomen, dogodek, biser ukrajinske ljudske koreografije, ki ga še nihče ni presegel. Upam, da si ga boste ogledali na koncertu, čeprav v nepopolni zasedbi umetnikov.

DEMOKRACIJA:  Najlepša hvala za pogovor!

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine