6.1 C
Ljubljana
četrtek, 25 aprila, 2024

Koliko lažejo javnomnenjske raziskave?

Piše: C. R.

Spletni časopis je 1. februarja 2020 objavil analizo rezultatov meritev, ki dramatično odstopajo od rezultatov volitev, kar po mnenju avtorja Petra Jančiča ni nujno slučaj. Ker anketarji istih agencij ponovno manipulirajo z odstotki Roberta Goloba, drugače pa merijo “nelevo” Povežimo Slovenijo, še enkrat objavljamo zelo dober prikaz, ko avtor dokaže nepravilnosti.

Direktorica Mediane Janja Božič Marolt. (foto: STA)

K predčasnim volitvah je ob odstopu vlade v ponedeljek pozval premier Marjan Šarec (LMŠ). Da so predčasne volitve najboljša od možnosti, je ocenil tudi predsednik stranke z daleč največ poslanci Janez Janša (SDS), ki jih pa lahko s prevzemom vlade, če najde dovolj partnerjev, tudi prepreči.

Kako se bo razpletlo, bo odvisno od ocen, kaj lahko komu prinesejo predčasne volitve, kjer se pa na rezultate raziskav javnega mnenja absolutno ni mogoče zanesti. Obstaja namreč precej velika verjetnost, da so sredstvo oblikovanja javnega mnenja in ne merjenja. Povrhu pa se javno mnenje lahko tudi naglo spremeni.

KO SDS POSKOČI, SMC IN SD PA ZGRMITA
Na to kažejo podatki iz časa pred prejšnjimi volitvami v državni zbor, ko je po tem, ko sta prve mesece leta 2018 ves čas vodili SD Dejana Židana in LMŠ Marjana Šarca, tik pred volitvami prišlo do neverjetnega preobrata, ko je na vrh skočila SDS, ki jo je na volitvah nenadoma volilo več volivcev kot LMŠ in SD skupaj. SDS je na volitvah primerjalno z rezultati raziskav prve mesece leta dosegla najvišji rezultat sploh, SD in LMŠ pa najnižjega.

Za SDS je volilo krepko več volivcev kot za SD in LMŠ skupaj:

Kampanje SDS tako bleščeče ni izpeljala in Šarec in Židan ju tako dramatično nista zavozili. To nenavadno dogajanje, ko so volitve demantirale raziskave javnega mnenja, kaže grafika:

Položaj, ki ga zdaj kažejo raziskave javnega mnenja zadnje mesece, je na videz ugoden za Šarčev LMŠ, ki mu raziskave kažejo podoben rezultat kot v začetku leta 2018. Višje je SDS. A visoki deleži LMŠ, kot so pokazale volitve leta 2018, lahko zelo hitro tudi skopnijo. Pri SDS se to praviloma ne zgodi. Morda je razlog za to tudi, ker so na volilnih lističih po okrajih po državi konkretni kandidati in ti ne prepričajo vedno volivcev enako kot šefi strank.

Podatki za zadnje mesece po Ninamedii in Mediani so takšni:

V januarju so različne agencija pokazal precej različne rezultate. Po Parsifalu za Novo24TV je bila Janševa SDS pred Šarčevo LMŠ. Obratni vrstni red sta pokazali Mediana in Ninamedia. Rezultatov Ninamedia javna televizija ne objavlja več. Iščejo novega merilca moči strank. Nova24TV je ta teden s pomočjo agencije Parsifal objavila rezultate še dodatne meritve, po kateri je spet na vrhu SDS pred LMŠ.

Ninamedia lastnik Nikola Damjanić (foto: STA)

JANKOVIĆEVA NINAMEDIA
Za rezultati meritev, ki dramatično odstopajo od rezultatov volitev niso nujno slučajno. Za Ninamedio sem lani razkril, da se je v lastništvo sredi leta vrnil Nikola Damjanić, ki je bil v programskem svetu RTV Sloveniji v preteklosti na predlog Pozitivne Slovenije (PS) Zorana Jankovića. Ko je bil Damjanić programski svetnik, je Ninamedia dobila posel z raziskavami, čeprav zakon prepoveduje sklepanje poslov programskim svetnikom, da bi preprečil korupcijo. Damjanić se je pred prvim nakazilom iz RTV njegovi agenciji iz lastništva in vodenja Ninamedie umaknil. Do lani, ko se je vrnil. Aplikacija Erar pokaže, da je glavni financer Ninamedia iz javnih sredstev občina Ljubljana s povezanimi podjetji. Občino Ljubljana vodi Zoran Janković (PS). V tej stranki je bil nekoč tudi Marjan Šarec (LMŠ).

Rezultate Ninamedie še objavljata združujoče se časopisa Dnevnik in Večer. Bolj podrobna primerjava rezultatov treh raziskav, ki so bile objavljene v januarju, je takšna:

V vseh primerjavah in grafikah, ki jih kažejo, sem podatke raziskav javnega mnenja, ki jih objavljajo mediji, preračunal tako, da so upoštevani le za stranke opredeljeni volivci. To omogoča primerjavo med raziskavami in z volitvami, kjer štejejo le opredeljeni glasovi.

Vir: Spletni časopis.eu

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine