13.4 C
Ljubljana
petek, 29 marca, 2024

Hrvati od danes točijo cenejše gorivo kot Slovenci, pri dizlu razlika kar 12 odstotkov

Piše: Andrej Žitnik (Nova24TV.si)

Prvo leto Golobove vlade je bilo predvsem leto inflacije. Čeprav je inflacija vseevropski in svetovni fenomen kot posledica tiskanja “poceni” helikopterskega denarja, je Slovenija doslej neprestano presegla EU povprečje po višini inflacije. Cene goriva so bile edina stvar, ki je slovensko inflacijo držalo pod tisto mejo, da ji še nismo rekli hiperinflacija, in sicer zaradi omejitve dobičkov naftnih podjetij – kar pa bomo davkoplačevalci v vsakem primeru “odplačevali” kot odškodnine Petrolu, Molu in OMV. Zdaj je tudi tega konec. Naša vlada regulira cene, čeprav so padle na predvojno ceno, regulira pa jih zato, da opraviči postopni dvig cen (vsakih 14 dni dvigne trošarine, hkrati pa je znova uvedla davek na električni prehod). Na Hrvaškem so cene goriva že opazno nižje kot pri nas. 

Opolnoči so se na bencinskih črpalkah izven avtocest povišale cene bencina, nafte, dražje pa bo tudi kurilno olje. Če ste že včeraj do polnoči natočili petdeset litrov bencina, ste prihranili 1,5 evra, pri petdeset litrih dizla 0,3 evra in pri tisoč litrih kurilnega olja deset evrov. Zvišale pa so se tudi hrvaške cene goriv, a so še vedno opazno cenejše, sploh cena dizla je v Sloveniji že skoraj 12 odstotkov dražja.

Nove cene bodo veljale do vključno ponedeljka, 19. junija. Najvišje dovoljene cene veljajo na črpalkah zunaj avtocest, prodajalci ob avtocestnih črpalkah prodajne cene lahko oblikujejo prosto. Cene pogonskih goriv na avtocestnem križu se oblikujejo prosto, katere ceste so avtoceste in hitre ceste, pa določa Uredba o kategorizaciji državnih cest.

Bencin od danes v Sloveniji stane 1,412 evra na liter, medtem ko v sosednji hrvaški stane 1,38 evra na liter, torej 2,3 % manj. Dizel v Sloveniji stane 1,432 evra na liter, na Hrvaškem pa 1,28, kar pomeni  11,9 % manj kot v Sloveniji.

Vlada je pocenitev goriv izkoristila za polnjenje proračuna

Glavni razlog za nižje cene goriva na Hrvaškem so nižje dajatve. Kot rečeno je Slovenija nedavne pocenitve fosilnih goriv na svetovnih trgih izkoristila za dvig trošarin, namesto da bi od nižjih svetovnih cen imeli kaj tudi potrošniki. Cena surove nafte na svetovnih trgih je danes 71 ameriških dolarjev, pred enim letom, na vrhuncu vojne v Ukrajini, pa je bila cena 111 ameriških dolarjev. Poleg trošarin je vlada znižanje svetovnih cen izkoristila tudi za ponovno uvedbo plačevanja energetskih dajatev (prispevka OVE + SPTE in prispevka URE) in okoljske dajatve za obremenjevanje okolja z emisijo ogljikovega dioksida (CO2 taksa) za določena fosilna goriva.

Prav tako že nekaj časa ponovno plačujemo dajatev prehoda na električna vozila, s katerimi bo subvencioniran nakup novih električnih vozil. Če to prevedemo v jezik, ki ga bo razumel slehernik, navadni reveži, ki si komaj privoščijo, da svojega clia napolnijo za več kot 70 evrov, plačujejo subvencijo bogatašem, ki si lahko kupijo teslo za 50 tisoč evrov. Po tem takem ni presenetljivo, da je cena dizla v Sloveniji toliko višja kot na Hrvaškem.

Cene na svetovnih trgi zopet navzdol

Cene pogonskega goriva se izračunavajo na podlagi metodologije, ki temelji na gibanju cen naftnih derivatov na svetovnem trgu in gibanju tečaja ameriški dolar in evro. Modelske cene se izračunavajo na podlagi 14-dnevnih povprečij cen mineralnih naftnih derivatov. Za naftne derivate se štejejo 95-oktanski neosvinčeni motorni bencin, dizelsko gorivo brez dodatkov in kurilno olje. Cene so se sicer zvišale tudi zaradi napovedi Savdske Arabije, da bo julija zmanjšala obseg črpanja. Cene so se danes medtem znova znižale zaradi slabših gospodarskih obetov svetovnega gospodarstva. Čeprav so tudi na Hrvaškem v ceno vkalkulirane svetovne podražitve zadnjih 14 dni, pa je cena goriv tam še vedno nižja.

 

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine