Piše: Peter Jančič (Spletni časopis)
Z imenovanjem Natalije Gorščak za začasno šefico uprave RTVS bodo danes kadri Igorja Kadunca prevzeli edini položaj, ki jim ga doslej še ni uspelo.
Svet RTVS se bo popoldan seznanil z odstopom predsednika uprave RTVS Zvezdana Martića, ki je bil, ko je manjšina ustavnih sodnikov lani preglasovala večino in dovolila čistke še pred presojo ustavnosti, najprej imenovan za vršilca dolžnosti direktorja RTVS, da bi še bolj ekspresno kot je to določal sporni zakon odstavili direktorja televizije Uroša Urbanijo. Že prej je svet RTVS podobno pohitel z odstavitvijo prejšnjega generalnega direktorja RTVS Andreja Graha Whatmougha, ki je na RTVS prišel kot zastopnik SMC, z goljufijo so ga takrat vladajoče levosredinske stranke v parlamentu postavile za nadzornika RTVS, položaj bi moral po zakonu dobiti predstavnik opozicijske SDS. Za ekspresno odstavitev generalnega direktorja Grah Whatmougha, ki so mu tudi prekinili delovno razmerje, je sodišče na prvi stopnji odločilo, da je bila nezakonita. Martić, ki ga je nasledil, je moral po manj kot letu zdaj odstopiti zaradi nesoglasij s Svetom RTVS, ki so si ga nastavile vladne stranke.
Predsednik tega sveta Goran Forbici je za danes popoldan sklical sejo sveta RTVS, na kateri se bodo seznanili z odstopom in odločali o vršilki dolžnosti predsednice uprave. K sklicu seje je priloženo soglasje Natalije Gorščak za prevzem te funkcije. Gorščakovo je, ko je dosegel upokojitev Ljerke Bizilj in doživel polom s Katjo Šeruga, za katero ni glasovala večina svetnikov, za direktorico televizije v preteklosti postavil takratni generalni direktor Igor Kadunc. Kadunc je sodil še bolj na levo kot Andrej Grah Whatmough iz liberalne SMC.
Ko je po izteku mandata Kadunca nasledil Grah Whatmough, ki je pred tem dolga leta vodil nadzorni svet, je ta Gorščakovo odstavil kot direktorico Televizije Slovenija, ni je pa odpustil. Sodišče ji je v sporu zaradi nepravilnosti v postopku odstavljanja dodelilo odškodnino.
Po čistki vrha RTVS, ko so zdajšnje vladne stranke odstavile celoten vrh, je bila Gorščakova že med kandidati za visoke položaje. Edina se je na razpis za vse najvišje položaje takoj pravilno prijavila in to za vodenje multimedijskega centra (MMC) RTVS Slovenija. A na koncu ni bila izvoljena. Vsi kandidati so po precej sramotnem nepravilnem vlaganju kandidatur zaradi tega, ker sicer ne bi prišli do novega vodstva, dobili še teden dni časa, da popravijo dokumentacijo. Razburjanje je takrat sprožala predvsem kandidatura Darje Groznik za direktorico radia proti dotedanjemu direktorju Mirku Štularju, ki ga je na vrh tudi postavil Kadunc. Štular je imel nekaj težav, ker je bil tudi del prejšnjega vodstva Andreja Graha Whatmougha in se javno ni pridružil protestom levičarskih novinarskih aktivistov, da je treba celotno vodstvo, torej tudi Štularja, odstaviti.
Na koncu je bil Štular vendarle ponovno izvoljen. Če bi bila na vrh MMC takrat izvoljena še Gorščakova, ko je bila za direktorico televizije izbrana še Ksenija Horvat, bi s tem največji medij v državi s svojimi kadri že takrat v celoti prevzel nekdanji direktor Igor Kadunc, in ne Zvezdan Martič s svojo štiričlansko upravo. Kadunc se je takrat precej spravil na Groznikovo, ker je ta povedala, da se je o svoji kandidaturi pogovorila z novim šefom uprave Martićem. Nad Groznikovo Kadunc ni niti malo navdušen. In ni ji uspelo. Bo pa Gorščakovi zdaj, vse tako kaže, uspel veliko večji met in bo postala vršilka dolžnosti predsednice uprave po odstopu Martića, Kadunčevi kadri pa bodo s tem v celoti zavladali depolitizirani RTVS Svobode, SD in Levice.
Kadunc je sicer na FB medtem precej kritiziral premiera Roberta Goloba, ki pričakuje od RTVS več kot le zahteve po dodatnem denarju od vlade.
Zdaj po odstopu že bivši direktor državne tiskovne agencije STA Kadunc je o Golobu zapisal:
“Kako hudo je, če so na najvišjih mestih ljudje, ki mislijo, da vse vedo, da se na vse spoznajo. In ob tem odločajo v smislu »odločil sem se …«. Zelo nerodno postane, če so ob tem sposobni odlično nastopati, kot da res vse vedo in jim veliko ljudi zaradi tega verjame. Pri tem so tudi novinarji praktično nemočni, nekakšni zoprni osebki, ki ne prepoznajo njihove veličine.
Skoraj prepričan sem, da nastop dr. Roberta Goloba v Odmevih na temo RTV ne bo nihče analiziral, kaj šele kritiziral. Ampak gusar v meni pravi, da naj ga pač sam.
Kot prvo, od kod mu misel, da imajo na RTV »grozne birokratske postopke«? Kako more kaj takšnega reči, če pa je resnica takšna, da je RTV v veliki meri že digitalizirana, da je nivojev sorazmerno malo, pa še tu so zaradi pravil novinarske stroke. Programi pač imajo in morajo imeti ustrezno oblikovana uredništva. Kajti uredniki odgovarjajo za objavljene vsebine! Pa saj tega ni tako težko razumeti!
Seveda pa postane še veliko bolj nerodna, ko preidemo na področje financ. Pa pojdimo po vrsti.
Res je, da se je s spremembo zakona politika odmaknila od vodenja in upravljanja RTV. Žal je to naredila s pomanjkljivim zakonom, in tako nastopijo težave. Ampak ne bi zdaj o tem. Očitno se Golob spreneveda, ko pravi, da je »žalosten, ker je prišlo do odstopa«. Kajti v nadaljevanju jasno pove, da od uprave pričakuje »pripravljen program prestrukturiranja zavoda in pripravo dolgoročnega in izvedljivega finančnega načrta za naslednje petletno obdobje«. Ravno nesposobnost pripraviti vsaj približno primeren tak dokument je bil razlog, da so mu nekateri člani Sveta odrekli podporo. Bolje, kot je sicer v nujnem diplomatskem jeziku to povedala ministrica dr. Asta Vrečko, se pravzaprav ni dalo. Namreč da vodstvo ni pripravilo dokumentov, kjer bi opredeljevali javno službo, jo ovrednotilo, tako da bi se vedelo ali potrebuje RTV 5 ali 15 mio €. Golobu je pa žal, da je odstopil predsednik uprave, ki iz različnih razlogov tega, kar sam zahteva od predsednika uprave, ni bil sposoben narediti. Očitno se podpornikom Martića ni želel zameriti. Je pa že s tem izgubil verodostojnost in izrekel nezaupnico delovanju Sveta RTV. Res je, da pogosto navajam napake in napake predsednika Sveta, ampak legitimnost mu bom pa sam vedno priznaval!
Izjemno hudo je, da predsednik vlade ne pozna dejstev glede finančnega stanja RTV. Nikakor ni res, da so s plačilom 5 mio € za programe narodnosti našli »rešitev za lansko leto«. Ne to niti slučajno ni bila rešitev, kajti RTV je imel kljub tej »rešitvi« še vedno za 6.985.988 evrov izgube. In to zagotovo ni bilo izpolnjevanje ustavne in zakonske obveze »zagotovitve ustreznega financiranja«. Ali bo dodatnih 10 mio € za leto 2023 zadoščalo za pozitivno poslovanje, bomo še videli. Dejstvo pa je, da so zaradi premalo prihodkov mnoge oddaje črtane, mnoge pa osiromašene. Za moje pojme nedopustno varčevanje z igranjem ugleda edine javne RTV. Ampak če je tako osiromašen program (vključno z ukinjanjem treh dopisniških mest iz tujine!) in splošno nezadovoljstvo ustvarjalcev programa Golobu v redu, potem recimo, da so za 2024 »rešili«. Če bodo s povečanimi prihodki ali še nadaljnjimi rezi pokrili 2 mio € povečanih stroškov plač, ki jih v Finančnem načrtu niso pokrili.
Problem je, ko predsednik izjavi, da se bo z novim predsednikom Uprave srečal šele, ko bo ta pripravil »program prestrukturiranja zavoda in priprave finančnega načrta na naslednje petletno obdobje«. Kot prvo, zakaj bi RTV potreboval program prestrukturiranja. Ja, vem, da tudi nekateri člani Sveta govorijo o »programskih, kadrovskih in finančnih reorganizacijah«. Vedno znova govorim, da potrebuje RTV sanacijski program, kjer bodo vključene potrebne spremembe pri organizaciji in pripravi programov in oddaj. Vendar bo iz tega izviralo v bistvu relativno malo prihrankov. Tudi zaradi tega, ker se ne varčuje enako, saj imajo predvsem programi narodnosti, predvsem v Kopru, poseben status. Tako kot Svet tudi predsednik vlade ne pove, kaj pod novodobnimi managerskimi floskulami mislijo. Kajti dejstvo je, da se je RTV Slovenija recimo od leta 2012 pa do danes zelo racionalizirala. Število zaposlenih in stalnih sodelavcev se je znižalo od več kot 2.500 na vsega dobrih 2.000! Prihodki so se zmanjšali od tedaj ne le za pogosto omenjenih zdaj že 30 mio € razlike zaradi ne povečevanja RTV prispevka, ampak je tedaj morala prodajati delnice, ki so ji prinesle 6 mio € prihodkov. Šele s tem, se je leta 2012 izognila izgubi! Seveda je pri tem trpel tudi program, predvsem igrani. Da so se povečali stroški za pravice recimo za Olimpijske igre ali nogometno prvenstvo, niti ne govorim. Pa da ob tem RTV zaradi razmer na medijskem (oglaševalskem trgu) ne more dosegati več toliko prihodkov, kot jih je pred 20 leti, niti ne govorim.
Ampak očitno predsednik vlade teh nespornih dejstev ne pozna! Vem, da jih na Ministrstvu za kulturo poznajo. Tudi zaradi tega, ker zelo verjetno berejo tudi moje analize. Sprašujem predsednika vlade, katere javna inštitucija uspeva delovati ob realno 35 % nižjih prihodkih? Prosim, povejte! In pri tem upoštevajte, koliko je RTV naredil na tem, da je sledila trendom na AV področju. Da jo najdete povsod na vseh napravah in kanalih, da je ogromno naredila na povečanju dostopnosti! In potem slišiš neke zahteve po »prestrukturiranju«. Vodstva RTV so v glavnem na področju financ, kar dobro opravila svojo nalogo. Ali je predsednik vlade pozna za porazdeljevanje javnih sredstev ključni podatek, da je imela RTV prihodkov merjenih z leta 0,363 % BDP, leta 2023 pa le še 0,222 %! Ali organizacija, ki je ob tem vseskozi zagotavljala ustrezen nivo »proizvodnje« (programov, oddaj, koncertov …), res potrebuje reorganizacijo predno se ji zagotovi vsaj minimalno pokritje izpada realnih prihodkov, ki ga povzroča inflacija in odsotnost posebnih virov financiranja (iz prodaje delnic)?
Kako katastrofalna je bila izjava Goloba, da naj bi bilo zagotavljanje dodatnega denarja RTV dejansko »metanje denarja v vrečo, kjer ne veš, kaj se z njim dogaja, nikoli ne reši nobenega problema«. Na RTV izjemno dobro vedo, za kaj se porabi vsak evro, ki ga dobijo. In od leta 2016 se ve, da ga imajo premalo za redno delovanje. Torej nikakor ampak res dodatni denar za RTV ni metanje denarja v vrečo brez dna. Če se zniža prihodke merjen v deležu BDP za 39 %, je izjemno jasno, da so bili že narejeni zelo veliki varčevalni ukrepi. Tako je tudi njegova naslednja trditev, da je »treba je dobiti odgovorno vodstvo, treba je pripraviti izvedljiv načrt in potem bomo skupaj poiskali tudi stabilno financiranje takega načrta« prazno besedičenje brez vsebine. Seveda bi bilo zelo dobro, če bi lahko Svet RTV zagotovil ustrezno vodstvo, kar mu prvič ni uspelo, vendar je to potrebni, absolutno pa ne zadostni pogoj. Tudi zaradi tega, ker Svet izbere tistega, ki izbere. Očitno bo na veliki preizkušnji že v ponedeljek, ko naj bi za v.d. direktorice postavil Natalijo Gorščak.
Kako naj novi predsednik uprave (ne vem, ali je mislil tudi v.d.) pripravi, ja dobro ste slišali, »program prestrukturiranja zavoda in priprave na naslednje petletno obdobje» brez sodelovanja ustanovitelja, ki bi se moral( skupaj z vodstvom) dogovoriti za obseg javne službe, kako naj jo RTV izvaja. Potem Upravi RTV zagotovo ne bo težko izračunati, koliko naj bi bilo »ustrezno financiranje« za naslednje leto ali dve. Brez ustrezne indeksacije zagotovljenih prihodkov, pa se tega za 5 let enostavno ne da! Posebno, ker gre za področje, kjer se stvari drastično spreminjajo. Tako zelo odgovorno trdim, da bo nova uprava lahko pripravila spodoben sanacijski program le ob z vlado (politiko) usklajenem obsegu »primernega financiranja« za veliko bolj podrobno opredeljeno javno službo, kot izhaja iz samega zakona. Šele, ko bo to narejeno, bo lahko Svet korektno opravljal svojo nalogo. To pa je, »siliti« Upravo, da dela prave stvari na prav način. Sem sodi tudi pomembna stvar, ki jo je poudaril predsednik Sveta v pogovoru na Prvem, da člani Uprave članom Sveta povedo, kaj je relevantno in izvedljivo in kaj ne. Tega do sedaj dejansko ni bilo. Zaradi tega so pogosto »čokulali«.
O povešanja RTV prispevka čim preje in/ali takojšnji spremembi zakona in prehodom na pravičnejši »skandinavski« sistem financiranja »minister Golob pa nič«!
Upam, da vam je sedaj vsem tudi jasna govorica telesa in odsotnost jasnega odgovora glede povišanje RTV prispevka ministrice dr. Aste Vrečko dan preje v Odmevih! Izjemno žalostno je, da se tudi tu zgodovina ponavlja kot farsa. Ko smo leta 2019 začeli z aktivnostmi za povečanje RTV prispevka za 1 evro (torej manj kot 10 %), smo sicer pri obeh ministrih za kulturo naleteli na besede o »grškem scenariju«, pa smo vendar kaj hitro prišli do tega, da seveda potrebuje RTV dodatni denar, da pa bi se pogajali o pogojih, kaj mora ob tem narediti vodstvo. Vendar je tedaj vse presekal tedanji predsednik vlade Marjan Šarec, ki je preko vodje kabineta enostavno povedal, da dodatnega denarja »ne bo«. Če sem prav razumel, je bila ideja stranke LMŠ, ki je sicer videla, da delujemo na škrge, da naj RTV do konca porabi rezerve v obliki delnic, potem bo pa lahko dobila dodatni denar. Na to kaže tudi dejstvo, da so dogovorjeno medresorsko komisijo za dogovorjeno spremembo zakona, oblikovali reci in piši 4 mesece!
Če sem prav obveščen, vendar tu res ne morem zagotoviti verodostojnosti, je sedaj identična situacija. Asta Vrečko naj bi z osnovami rešitve seznanila koalicijski partnerici in naletela na negativno stališče. Da je verjetno tako, se vidi iz tega, koliko časa že MK poudarja, da se pripravljajo spremembe zakona v delu, ki se nanaša na financiranje. In odsotnost jasnega stališča Roberta Goloba, da bo prišlo do povišanja prispevka in/ali spremembe sistema zbiranja sredstev. Oziroma pogojevanje tega s pogoji, ki jih ni mogoče izpolniti!
Ja, če živiš v zmoti, so tudi tvoja razmišljanja zagotovo napačna! Tako gre karavana dalje, RTV Slovenija pa le navzdol. Ja, tudi to je politika in delovanje predstavnikov nevladnih organizacij.”