4.7 C
Ljubljana
petek, 24 januarja, 2025

Noro: Vladajoči določajo ceno elektrike za mesec, ki je že mimo!

Piše: Peter Jančič (Spletni časopis)

O zakonu vladnih poslancev, prva sta ga podpisala Miroslav Gregorič (Svoboda) in Jani Prednik (SD), da bi za januar in februar znižali višine omrežnine gospodinjstvom, ki močneje obremenjujejo omrežje, 19.452.194 evrov stroškov pa prevalili na račun državnega Elesa (in s tem na vse davkoplačevalce), bo prihodnji teden na izredni seji razpravljal parlament.

Tudi takojšno razpravo so zahtevali poslanci vladnih strank. Že danes bo o sklicu izredne seje parlamenta za četrtek prihodnji teden razpravljal kolegij predsednice državnega zbora Urške Klakočar Zupančič.

Miroslav Gregorič (Svoboda) Foto: DZ/ Matija Sušnik

Vladni poslanci, ki so predlagali nenavaden zakon za znižanje cenikov za mesec, ki je že mimo, so tudi zahtevali splošno razpravo (prvo branje), ki poteka še brez mnenja pravnikov. Zakon pa je čisto pravno sporen. Določiti poskušajo namreč cenike za prva dva meseca letos, ki bosta, ko bo zakon obveljal, verjetno celo že oba mimo, ravnanje oblasti pa je zaradi tega tudi ustavno že na prvi pogled sporno. Praviloma zakoni ne urejajo dogajanja za nazaj in ne določajo cenikov za mesece, ko odločanje še poteka. Zakon sicer določa tudi, da če cenikov elektrogospodarstvu ne bo uspelo pravočasno spremeniti, bodo morali pozneje s poračunom vračati.

Razlog nenavadnega ravnanja poslancev je, ker so se, če povemo po domače, vladajoči prepozno spomnili. In zaradi lastne zamude zdaj ogrožajo pravi red države z urejanjem stvari, ki se jih tako ne sme.

Matej Tašner Vatovec (Levica) in Jani Prednik (SD) Foto: DZ/Matija Sušnik

Povrhu je dilema tudi, ali je tak poseg parlamenta v pristojnosti agencije za energijo pri določanju cene omrežnine za dva meseca, ki že potekata, sploh pravno dopusten.

Prav zaradi pravnih dilem zakone, ko gre za vladajoče, praviloma pripravi vlada, ki ima za to obsežen aparat, tudi svojo pravno službo. Zelo verjetno so predlog vložili poslanci, ker na vladi to ne bi šlo skozi, da bi obšli pravno stroko zaradi interesov teh ali onih lobijev.

Pred vložitvijo zakona je stališče o višj omrežnini objavilo podjetje GEN-I, iz katerega prihajajo premier in številni vladajoči politiki, tudi poslanci. Ni mogoče izključiti, da je za nenavadnim ravnanjem, ko bi za nazaj spreminjali cenike, tudi interes tega državnega podjetja. Izjavo GEN-i in predlagani zakon objavljam v celoti.

Predlog zakona je takšen:
object (26)Prenos

Gen-I je objavil takšno sporočilo za javnost:

Prizadevanja družbe GEN-I za spremembe načina obračuna omrežnine

22. 01. 2025

V zadnjem času se v slovenski javnosti pojavljajo številne nasprotujoče, pogosto celo zavajajoče  informacije glede novega akta o metodologiji za obračunavanje omrežnine, zaradi katerega so se mesečni računi za električno energijo za november in december pri številnih odjemalcih močno povečali. Enako visoke zneske lahko odjemalci pričakujejo tudi še v januarju in februarju, ko v skladu z novim omrežninskim aktom velja dražja, zimska sezona.

V družbi GEN-I se v celoti distanciramo od kakršnihkoli populističnih ali zlonamernih namigovanj v povezavi z izraženimi vsebinskimi pomisleki družbe GEN-I zoper novo uveden omrežninski akt, pri čemer zagotavljamo, da so vsa naša dejanja zoper uveljavitev le tega vedno bila osredotočena zgolj na zaščito odjemalcev. V izogib napačnemu razumevanju vseh naših odjemalcev, ki zaupajo dobavo električne energije družbi GEN-I, želimo ponovno poudariti, da je uvedba novega sistema omrežnine v celoti v domeni Agencije za energijo, pri čemer sami dobavitelji na metodologijo obračuna nimamo vpliva. Družba GEN-I je v omrežninskem delu prek svojih mesečnih računov, ki jih izstavlja svojim odjemalcem, namreč izključno zgolj posredovalec podatkov, ki nam jih posredujejo elektrodistribucijska podjetja, prav tako pa nismo končni prejemnik plačil iz naslova omrežnine, saj so sredstva namenjena operaterju prenosnega in distribucijskega omrežja.

GEN-I opozarja že od leta 2022 naprej

Ob doslednem upoštevanju in spoštovanju njene neodvisnosti smo Agencijo za energijo v preteklosti v strokovnem in spoštljivem dialogu opozarjali na nepreglednost in nerazumljivost novega modela obračuna omrežnine in predlagali njegove izboljšave.

Skupino GEN-I je za svojega dobavitelja izbral vsak drugi odjemalec električne energije v Sloveniji. Zgolj z namenom zaščite interesov vseh naših odjemalcev smo skupaj s Sekcijo za vprašanja dobaviteljev električne energije (SVDEE) in z nekaterimi drugimi akterji na pomanjkljivosti predloga novega načina obračuna omrežnine Agencijo za energijo opozorili tako v pripombah, podanih v okviru javne obravnave novega omrežninskega akta leta 20221, kot tudi v letu 2023 z dodatnimi predlogi za izboljšave. Do podobnih zaključkov in vprašanj, ki bi zahtevala dodatne analize in čas pred implementacijo vsebinskih sprememb, so prišli tudi ugledni strokovnjaki ter druga strokovna javnost3.

V družbi GEN-I smo 19. oktobra 2023 Agenciji za energijo ter Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo posredovali dopis z obsežno 27-stransko analizo družbe GEN-I z naslovom »Predlog za prilagoditev nove metodologije obračuna omrežnine in tarifnega sistema ter oblikovanje vzdržnega modela samooskrbe za dosego učinkovite in prilagodljive uporabe elektroenergetskih omrežij preko uvajanja zelenih tehnologij, novih poslovnih modelov ter aktivnega odjema«. V svojih analizah smo izhajali  iz poznavanja naših odjemalcev, saj smo z njimi dnevno v kontaktu. Z omenjenim dokumentom smo se tako že jeseni leta 2023 odzvali zaradi lastnih ugotovitev, da predlog nove metodologije ne vključuje potrebnih strokovnih argumentov, ne omogoča ustreznega delovanja trga in hkrati zavira razogljičenje družbe.

Tudi kasneje smo Agencijo za energijo z večkratnimi dopisi argumentirano seznanjali z našimi vsebinskimi pomisleki zoper samo predvideno spremembo s strani Agencije za energijo in apelirali k tehtnejšemu razmisleku, ki bi vodil k vzpostavitvi ustreznejšega in čim bolj razumljivega ter celostnega novega sistema obračunavanja omrežnine, upoštevaje pri tem vsa ključna načela pri oblikovanju le-teh. Veliko število in širina časovnih blokov za omrežnino ter njihova neusklajenost s tržnimi signali v posameznih časovnih obdobjih pri odjemalcih ne povzročajo zgolj težave pri razumevanju, temveč istočasno onemogočajo potencialne spremembe uveljavljenih navad uporabe električnih naprav z namenom čim nižjega zneska celotnega računa za dobavo in prenos ter distribucijo električne energije ob sočasnem doseganju cilja razbremenitve omrežja. Vnaprej dogovorjena obračunska moč in penalizacija ob presežku pa po nepotrebnem obremenjuje odjemalce, saj je možno enak učinek doseči poenostavljeno na podlagi dejansko izmerjenih meritev. Prizadevanja naših apelov so šla v smeri odprave izpostavljenih vsebinskih neustreznosti novega mehanizma obračuna ter nujnosti uvedbe daljšega zamika implementacije novega omrežninskega akta, ki bi omogočil dodaten tehtnejši razmislek glede njegove vsebinske ustreznosti.

Ko so javno postale znane tarifne postavke posameznih časovnih blokov, smo se nadalje lotili tudi analize finančnih učinkov sprememb omrežninskega akta. Na osnovi opravljenih izračunov smo opozarjali na negativen učinek spremembe stroška omrežnine za različne segmente odjemalcev. Analiza izdanih novembrskih in decembrskih računov je žal pri tem dokazala, da so bila vsa naša opozorila pravilna, saj so se položnice v povprečju dvignile za več deset odstotkov.

Agencija za energijo je javno sicer potrdila prejem naših pomislekov, jih pa na škodo naših odjemalcev žal nikoli ni upoštevala.

V javnosti so se ob burnih razpravah glede posledic uveljavitve novega modela obračuna omrežnine  nedavno pojavila tudi zlonamerna namigovanja, da gre pri prizadevanjih družbe GEN-I za spremembo omrežninskega akta predvsem za zaščito lastnikov malih samooskrbnih sončnih elektrarn oziroma da naj bi tovrstna prizadevanja izhajala celo iz interesa po ohranjanju poslovnega modela skupine GEN-I. Vsekakor lastniki malih sončnih elektrarn s svojimi investicijami pomembno prispevajo k prehodu v brezogljično prihodnost Slovenije, vendar pa preko 10.000 malih sončnih elektrarn, ki jih je do danes postavila skupina GEN-I,  predstavlja zgolj zelo majhen delež vseh odjemalcev. Prav interes vseh svojih odjemalcev, ki jih je skupno skoraj 400.000, pa brani skupina GEN-I kot največji slovenski dobavitelj električne energije! Pri tem se istočasno ne moremo strinjati z delitvijo in razslojevanjem prebivalstva, ki ga je akt omrežnine sprožil,  prav tako pa se ni moč strinjati z negativnim vplivom na doseganje ciljev zelenega prehoda, kot ga implementacija vsebinsko neustreznega akta v praksi povzroča.

V nadaljevanju vam prek podrobne analize predstavljamo konkretne vplive novega načina obračunavanja omrežnine na račune naših odjemalcev.

Znesek za omrežnino je povprečnemu gospodinjstvu novembrski račun podražil za skoraj 30 %

Na novembrskih računih za električno energijo v družbi GEN-I opažamo zvišanje zneskov pri številnih odjemalcih. Zaradi vladne uredbe regulacije cen za gospodinjske odjemalce in lastnike malih sončnih elektrarn se je postavka »cena električne energije« na računu sicer znižala, povišan skupni znesek na računih odjemalcev pa gre pri tem v celoti pripisati novemu načinu obračuna omrežnine, ki ga je uvedla Agencija za energijo. Kot že izpostavljeno, na navedeni znesek družba GEN-I kot dobavitelj električne energije nima nobenega vpliva.

Vpliv na skupni znesek na računu

Končnemu odjemalcu je seveda najpomembnejši znesek na mesečni položnici. Analiza celotnega portfelja gospodinjskih odjemalcev skupine GEN-I, ki vključuje skoraj 390.000 merilnih mest, pokaže, da je nova omrežnina našemu povprečnemu gospodinjskemu odjemalcu račun povišala za 39,4 %.  Ker je odjem novembra višji kot oktobra, je dvig količin porabljene električne energije prinesel k dodatnemu 3,2 % dvigu na položnici. Zaradi znižanja cene električne energije kot posledice vladne regulacije cen se je povprečni račun na drugi strani znižal za 19,0 %. Tako je bila ob upoštevanju nove višje sezonske tarife omrežnine4  celotna povprečna novembrska položnica v primerjavi z oktobrsko višja za 23,7 %. Brez vladne regulacije, ki je ceno električne energije znižala, bi bile novembrske položnice napram oktobrskim v povprečju višje za 42,9 %.

Graf: Povišanje celotnega zneska položnice gospodinjskih odjemalcev za november 2024 v primerjavi z oktobrom 2024.

Pri lastnikih malih sončnih elektrarn je povišanje mesečnih zneskov na položnicah v odstotkih še višje. Na  višje novembrske račune je v celoti vplivala le višja omrežnina, kar je povprečnemu lastniku male sončne elektrarne skupni mesečni znesek na položnici povišalo za kar 270,7 %.

Graf:  Povišanje celotnega zneska položnice lastnikov malih sončnih elektrarn za november 2024 v primerjavi z oktobrom 2024.

Nesorazmerna cena dogovorjene moči za časovni blok 1

V družbi GEN-I prejemamo številna vprašanja odjemalcev glede razlogov za tako izrazito povišanje mesečnih računov za električno energijo. Med vprašanji prevladuje nejasnost izjemno velikega vpliva nesorazmerne cene dogovorjene moči za časovni blok 1, ki znaša kar 3,61 EUR + DDV za vsak kW dogovorjene obračunske moči. Oktobra je bil najdražji časovni blok 2 s ceno 0,8824 EUR/kW + DDV,  po starem načinu pa je obračunska moč znašala 0,796 EUR/kW + DDV. Ravno iz tega razloga se je novembrski znesek za dogovorjeno moč povečal za 4,3-kratnik oktobrskega zneska dogovorjene moči, kar gre pričakovati tudi v naslednjih treh mesecih, saj je časovni blok 1 v veljavi vse od novembra do vključno februarja. Številnim odjemalcem je prav tako nerazumljivo, da gre pri obračunavanju dogovorjene moči v časovnih blokih za fiksni mesečni znesek, ki je neodvisen od porabe električne energije in torej predstavlja enak strošek tudi v primeru, ko so odjemalci varčevali s porabo ali pa ko je bil objekt v preteklem mesecu prazen in brez odjema električne energije.

Za naše odjemalce bomo vztrajali še naprej

V družbi GEN-I bomo kljub temu, da za naše argumentirane predloge Agencija za energijo ni našla posluha, tudi v bodoče nadaljevali s prizadevanji za izboljšanje položaja naših odjemalcev. Kot smo skupaj z drugimi dobavitelji navedli v sporočilu za javnost Sekcije za vprašanja dobaviteljev električne energije (SVDEE) dne 10. januarja 2025, dobavitelji električne energije ocenjujemo, da bi smer predlaganih sprememb, kot jih je v svoji analizi vključno s predlogom poenostavitev nakazala tudi družba ELES, d.o.o, vnesla večjo preglednost, omogočila bolj razumljiv in enostavnejši ter pravičnejši model obračuna omrežnine do uporabnikov omrežja. Poleg razumljivejše metodologije bodo za nadaljnji razvoj omrežja in pospeševanje rešitev zelenega prehoda in konkurenčnosti slovenskega gospodarstva ključne tudi ustrezno določene tarifne postavke nove omrežnine.

Povezava na dokumente:

Spremni dopis Agenciji za energijo ter Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo (19. 10. 2023).

Predlog za prilagoditev nove metodologije obračuna omrežnine in tarifnega sistema ter oblikovanje vzdržnega modela samooskrbe za dosego učinkovite in prilagodljive uporabe elektroenergetskih omrežij preko uvajanja zelenih tehnologij, novih poslovnih modelov ter aktivnega odjema (19. 10. 2023).

Pisni odgovor Agencije za energijo na stališča GEN-I v zvezi s predlogom prilagoditve nove metodologije obračuna omrežnine in oblikovanjem vzdržnega sistema za samooskrbo (15. 5. 2024).


1 Dostopno na: povezavi.

2 Primeroma: Stališče družbe GEN-I, d.o.o. – Slovenski elektroenergetski sistem pred tektonskimi spremembami: Predlog za prilagoditev nove metodologije obračuna omrežnine in tarifnega sistema ter oblikovanje vzdržnega modela samooskrbe za dosego učinkovite in prilagodljive uporabe elektroenergetskih omrežij preko uvajanja zelenih tehnologij, novih poslovnih modelov ter aktivnega odjema, oktober 2023.

3 Primeroma: Miloš Pantoš in Lucija Lukas, Prilagajanje odjema električne energije novemu sistemu za obračunavanje omrežnine. Elektrotehniški vestnik, letnik 90, številka 4 (2023). Dostopno na: https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-0DTKXRFN.

4 Z novim omrežninskim aktom je poleg časovnih blokov znotraj dneva uvedeno tudi diferencirano zaračunavanja uporabe omrežja glede na višjo (november–februar) oz. nižjo (marec–oktober) sezono.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine