Piše: Andrej Žitnik (Nova24tv.si)
S strani slovenskih levičarjev že desetletja poslušamo, da se tretji pas vpadnice v Ljubljano nikoli ne bo gradil, ker želijo “trajnostno” poskrbeti, da se ljudi spravi iz avtov na javni prevoz – se pravi tudi na vlake. Na drugi strani pa vsak, ki je kdaj uporabljal Slovenske železnice, ve, da je pot iz Maribora v Ljubljano na tračnicah iz obdobja Franca Jožefa mučna, s prestopi pa traja skoraj tako dolgo, kot bi s hitrimi evropskimi železnicami prišli skoraj do Nemčije. Pa bi človek še potrpel, če bi bil vsaj izdelek na nekem evropskem nivoju ponudbe, kar se tiče prijaznosti do potrošnika. Pa ni. Uporabnica Twitterja je delila svojo mučno izkušnjo, ko je želela z vlakom priti iz Jesenic v Ljubljano.
“Postaja na Jesenicah (brez info table!). Pridem na postajo (vlak 9.46). Po zvočniku obvestijo, da bo 45 min zamude. Ljudje odhajajo, da bodo prišli nazaj. Jaz jem sendvič na peronu, ko nas obvestijo po mikrofonu, da bo 25 minut zamude,” začne svojo odesiado uporabnica. “Prav!” si je rekla in šla zato vmes v lokal na postaji na kavo in zraven še malce delat. Čez 20 minut pa je šla kupit karto in ji je prodajalka vozovnic povedala, da je vlak vmes šel. Torej kljub temu, da je bila napovedana zamuda.
“Pa kako?!? Kako lahko obveščate, da gremo čez 45, 25 min, potem pa po 12-ih minutah gladko zvizzz. WTF. Pa nismo vsi izletniki, ki bomo pač prišli mal kasnej, saj gre tko dež. Pred sestankom sem rezervirala 1 h po prihodu v LJ, da se pripravim na sestanek, zdaj bom nanj pol ure zamudila. Kriva ali ne, slab vtis bom naredila. Tak šalabajz je za odpustit. Vsa vodilna garnitura,” je bila ogorčena uporabnica slovenskih železnic in s zaključila z #GremZAvtom (s tem pa parafrazirala znano levičarsko krilatico #GremZVlakom).
Zgodbe nesrečne potnice pa tu še ni konec
Takole razlaga nadaljevanje svoje tragikomične izkušnje s SŽ: “Po zgoraj opisanem se odločim za naslednji vlak, 11.13. Kupim vozovnico, povratno. Grem v isti lokal na čaj. Ob odhajanju me lastnica lokala obvesti, da so ravno po zvočniku povedal (15 min pred odhodom), da bo eno uro zamude. Grem vprašat, prodajalka vozovnic potrdi enourno zamudo (spraševat hodim, ker ni table, kjer bi to pisalo!).”
Ko se je sprijaznila z enourno zamudo, je prestavila sestanke, ki jih je imela tisti dan in (po svojih besedah) izpadla neresna zaradi pozne odpovedi. “Grem vrnit vozovnico in mi prodajalka pove, da bo (po novem) …. wait for it …vlak imel (samo) polurno zamudo. Jok, brate, 6-ič ne grem na led, tut z drsalkami ne,” je dejala in še enkrat dodala #GremZAvtom.
Slovenske železnice so se odzvale takole:
Zamude se seveda dogajajo, to je jasno, saj gre vendarle za promet, ki poteka skozi naravno okolje, polno nepredvidljivih dejavnikov, a to seveda ne pojasni, zakaj se take zamude dogajajo izredno pogosto, še manj pa pojasni, zakaj je prvi vlak odpeljal PREJ, kot pa bi moral (v skladu z napovedano zamudo), kar je izpostavila tudi nesrečna uporabnica, ki je zapisala sledeče: “Razumem jaz nepredvidene dogodke. Ampak kako lahko vlak PO napovedi, kdaj bo odpeljal z zamudo, odpelje prej. To je nedopustno! 6x ste mi prestavili odhod vlaka. Prodajalka se je lahko samo opravičevala, ker ni imela nobenih informacij oz. je imela drugačne kot vodja postaje.”
“Od nas je dobivala informacije, kaj so po zvočniku povedali. Pri tem pa ni nobene table, na katerih bi pisalo, kako in kaj. Nepredvideni dogodki pri vas so (res redko) podajanje uporabnih informacij in pravočasen prihod na cilj, ne pa drevo na tirih,” je dodala.
Iz uradnega twitter profila Slovenskih železnic so se izgovarjali takole: “Spoštovani, kot že omenjeno pri prejšnjem twittu, smo preverili poročilo, ki kaže, da so bile zvočne napovedi na postaji prave, za različne vlake, ne samo za en vlak.”
Nakar jim je uporabnica odgovorila, da ni bila edina zmedena na železnici in da to ni prvi tak incident:
Na Slovenskih železnicah so komunikacijo zaključili z obljubo da “preverjajo njen primer in situacijo vodenjem prometa”, češ “možno, da je vodenje prometa napovedovalo zamude za določene število vlakov, eni vlaki so namreč imeli krajše, drugi daljše zamude, eni nadomestne prevoze.”
Gre za običajno stanje na SŽ
Vsi, ki uporabljajo slovenske železnice, vedo, da zgornji primer ni nič posebnega in da se zamude (pa tudi napačne napovedi zamud) redno dogajajo tudi kar tako počez brez jasnih razlogov. Kot je uporabnica tudi sama ugotovila, njihovi zaposleni dobro vedo, da vlaki redno zamujajo in da se ne da dobro predvideti njihovih odhodov in prihodov, kar je leta 2023, ko na Kitajskem in Japonskem vlaki vozijo na sekundo točno, enostavno ni sprejemljivo. Morda je bila v prejšnjem obdobju dober izgovor tudi zastarela tehnologija, a vozni park se je v zadnjih časih zaradi investicij občutno posodobil, “Gomulke” so nadomestile sodobne Siemensove in Stadlerjeve vlakovne konstrukcije kot drugod po svetu, zamude pa so ostale skoraj takšne kot takrat, ko so po tirih strašile kompozicije stare 60 in 70 let.
Videti je, da je težava organizacijska in vodstvena. Kako si vlada predstavlja, da bo motivirala ljudi, naj gredo na javni prevoz, če je železnica kot hrbtenica javnega prevoza povsem disfunkcionalna. Ljudje pač nimajo 3 ure časa, da premagajo razdaljo 100 kilometrov. Očitno je krilatica o javnemu prevozu le dober izgovor zato, da se nikoli ne bo zgradil tretji pas avtocestnih vpadnic v Ljubljano. In ljudje bodo še naprej že pri Blagovici kot včasih na mejnem prehodu Šentilj, Ljubelj in Holmec čakali v kolonah, da pridejo v glavno mesto v službo. Edina ideja oblastnikov, kako jih prepričati v nasprotno, je, da jim obdavčijo vstop v glavno mesto z avtomobilom. A potem ne bo več ljudi na vlakih, ampak več ljudi na zavodu za zaposlovanje.