Piše: Jože Jan
Drevi bo ob 20.00 uri v Veliki dvorani Gledališča Koper predstava »Krst pri Savici« v koprodukciji Gledališča Koper in Avditorija Portorož. Predstava se bo ponovila v sredo, 9. februarja ob 18.30 in 20.00 uri.
Prešernova pesnitev »Krst pri Savici« je zaradi vpliva, ki ga je imel pesnik na slovensko književnost, slovenski nacionalni ep in prelomnica v slovenski književnosti. Prav zaradi teh razlogov je predmet številnih interpretacij.
Priredba Gledališča Koper ohranja od izvirnika le tisto, kar je za uprizoritev nujno, osredotoča se pa predvsem na usodo Črtomirja in Bogomile ter njune nemogoče ljubezni. Predstava se začne z videoposnetkom, ki zajema Uvod pesnitve. Po Uvodu se dogajanje nadaljuje na odru, na katerem se prikaže vsa ljubezenska zgodba Črtomira in Bogomile, od trenutka, ko se spoznata, do dne, ko se Črtomir vrne iz boja in spozna, da njuno ponovno združenje ni mogoče.
Helena Šukljan, dramaturška sodelavka predstave, je tako opisala uprizoritev: »Uprizoritev ne vsebuje samo tipično gledaliških izraznih sredstev, ampak je urejena zmes gledališča, filma, plesa in glasbe. Trije deli, predstavljeni v prejšnjih odstavkih, so večinoma uprizorjeni na odru, pri tem pa sodelujejo igralci Gledališča Koper, plesalci ter plesalke, ki na začetku upodabljajo deklice, na koncu pa mlade ljudi, in Pihalni orkester Piran, ki pod odrom z udarno melodijo zakoraka v trenutku, ko Staroslav na odru pravi: »Črtomir, treba se je ločiti / slišiš, kako glasno trobenta poje!«
Integralni del uprizoritve je tudi videoposnetek na platnu v ozadju. Naj na tem mestu omenimo še četrti del adaptacije, ki je ločen od že predstavljenih treh, saj gre za Uvod Krsta pri Savici, ki je v celoti posnet na odru gledališča, Prešernove besede pa so brali igralci v studiu, kar je vidno na samem začetku posnetka – igralec stopi v studio, na glavo si nadene slušalke in začne z interpretacijo Uvoda.
Vrnimo se k vprašanju o aktualizaciji Črtomira in Bogomile ter njune ljubezni. Že Prešernova pesnitev ponuja veliko možnih interpretacij, in tako je tudi s tokratno adaptacijo Krsta pri Savici. Kaj je tisto, kar je v najnovejši uprizoritvi Krsta najbolj v ospredju, in kaj je glavno sporočilo uprizoritve, prepuščamo percepciji gledalcev. Dejstvo je, da sta v ospredju Črtomir in Bogomila, katerih ljubezen je onemogočena zaradi »višjih sil«, ki jih pooseblja Duhovnik. V svetu, ki ga živimo danes – morda celo svetu, ki ga živimo v zadnjem letu – biva/obstaja veliko Črtomirov, Bogomil ali Duhovnikov. Na koncu se lahko samo vprašamo, kdo ali kaj je Črtomir, kdo ali kaj Bogomila in kdo ali kaj Duhovnik … in, ali nismo tudi sami kdo izmed njih.«