Piše: Damian Ahlin
Podjetje za gorska oblačila se bori proti vsakemu črnemu petku in vsaki akciji znižanje cen, ter zbere 10 milijonov dolarjev za okoljevarstvene namene brez ugodnih ponudb.
V svetu alpinizma sta oprema in oblačila sveti ikoni. Morda zato, ker se le redkim posreči, da svoje prve vrhove odkrijejo v najboljši vetrovki in se največkrat borijo z neustrezno ali zastarelo opremo, si mnogi prizadevajo, da bi bili oblečeni tako dobro kot njihovi modeli. Če obstaja kultna znamka gorskih oblačil, je to ameriško podjetje Patagonia. Uspelo ji je ustvariti ponos na blagovno znamko, ki deluje: ameriška revija za alpinizem je pred kratkim objavila pričevanja številnih športnikov o zaljubljenosti do njenih oblačil. Enako velja za oddelek za surfanje.
Patagonia pridobiva surovine iz trajnostnih nasadov drevesa Hevea, in ko je podjetje delilo formulo s preostalimi proizvajalci, da nihče od njih ne bi uporabljal petroleja v svojih oblačilih, je nihče ni sprejel. Ko še ni bilo govora o trajnosti, odgovorni potrošnji ali skrbi za planet, je Patagonia že namenjala 1 % svoje dnevne prodaje za okoljske namene. V boju proti običaju črnega petka blagovna znamka ni znižala nobenega od svojih izdelkov in se je odločila, da bo podarila ves izkupiček, tj. znaten znesek 10 milijonov dolarjev, kar je petkrat več od zneska, zbranega v zadnjem letu.
Patagonia je bila med prvimi kritiki Donalda Trumpa, ki je želel odpraviti ovire za emisije ogljika, zmanjšati izdatke za preprečevanje ekološke katastrofe ali odpovedati sodelovanje države v pariških sporazumih. Podjetje je zaradi svojega aktivizma razglasilo črni petek za dan zbiranja sredstev za Zemljo. Sporočilo je odmevalo veliko bolj, kot je bilo pričakovano, in kljub temu, da v svoji ponudbi ni vsebovalo popustov, je mobiliziralo veliko število strank po vsem svetu. Podjetje je pojasnilo, da bo ves izkupiček namenilo majhnim, pogosto anonimnim skupinam, ki delujejo na najnižji ravni varstva okolja in si v prvih vrstah prizadevajo za zaščito zraka, vode in tal za prihodnje generacije.
Alpinist in deskar Yvon Chouinard je leta 1973 po naključju ustanovil podjetje Patagonia. Chouinard je bil pionir v neskončnih stenah doline Yosemite in je živel v kombiju, opremljenem z doma izdelano stružnico. Takrat, v šestdesetih letih prejšnjega stoletja, je živel pod pragom revščine: pustolovščine, bodisi plezanje, deskanje ali vožnja s kajakom, so mu jemale večino energije. Toda nekaj se je spremenilo, ko je spoznal, da žeblji, ki jih je zabijal v skalo, tudi uničujejo skalo in da zaradi pojava novih materialov niso postali nepogrešljivi. Na potovanju na Škotsko je odkril rugby majice, njihovo skoraj nezlomljivo tkanino in trpežnost materialov: kupil jih je več in jih razdelil svojim plezalnim prijateljem. Kmalu je učinkovitost majic za rugby postala viralna in Chouinard jih je začel uvažati: rodila se je Patagonia.
Chouinard je pozneje priznal, da je potreboval 20 let, da se je sprijaznil z dejstvom, da je poslovnež. Njegovo podjetje zdaj zagovarja načelo: kupujte manj, vendar kupujte material, ki je trajnejši. Ne kopičiti nesmiselnih oblačil, temveč imeti tista, ki se obnesejo v gorah ali v vodi in imajo čim daljšo življenjsko dobo. To je krog, ki se sklene: dresi za rugby so se obnesli, ker so zdržali in trajnost bo morala biti Patagonina prihodnost… in prihodnost vseh.
Vir: El montañista/ El Pais.