Piše: mag. Tadej Ian
S strani osrednjih slovenskih in tudi tujih medijev ves čas poslušamo o pomenu politične korektnosti v medijih. Celo na socialnih omrežjih izvajajo cenzuro v imenu politične korektnosti in zatiranja t. i. sovražnega govora. Toda kakšna cenzura je to, če lahko na npr. Facebooku vsak dan beremo izpade sovraštva in celo grožnje s smrtjo in so tovrstna sporočila nedotaknjena, na drugi strani pa izbrišejo komentar in za 24 ur blokirajo uporabnika oz. ustvarjalca komentarja, ki je zgolj citiral verze največjega slovenskega pesnika Franceta Prešerna?
Pred nekaj dnevi sem v neki javni Facebook skupini, v kateri se združujemo ljubitelji slovenskega jezika zasledil objavo oz. vprašanje z naslednjo vsebino:
»Ali obstaja kako drugo ime za mačeho? Mačeha zveni precej negativno.«
Pod to objavo je bilo več komentarjev, saj je šlo za starejšo, marčevsko objavo. Upoštevajoč vprašanje in tudi vsebino debate sem pod objavo avtorju vprašanja zapisal naslednji odgovor:
»To, kar pravite, da imata mačeha in čarovnica negativen prizvok, očim in čarovnik pa ne, se vam zdi zato, ker so ljudje v letih uporabe tem besedam dali negativen prizvok. Če dam en primer, ki je zelo poveden. Danes se številni ljudje (jaz ne) grejo politično korektnost. In denimo pravijo, da je izraz črnec negativen, ker poudarja črno kožo ljudi (kot da bi bilo to kaj slabega, če smo eni črni, eni pa beli ali rumeni, ampak pustimo to). Obstaja star izvrsten slovenski izraz za črnca, ki je “zamorec”. Verjetno se boste strinjali, da to velja za skrajno rasističen izraz. Ampak zakaj? Pove le to, da ljudje črne oz. temne polti v slovenske kraje prihajajo izza morja! To je briljanten izraz, ki ni prav nič rasističen! Ampak nekateri Slovenci, ki so bili rasisti, so dolgo uporabljali ta izraz z zaničevanjem (ker so bili pač rasisti), zato je ta izraz dobil negativno konotacijo. In prav isto se vam zdi pri izrazih mačeha in čarovnica. Moja poanta je, da z menjavo izrazov ne boste prav nič rešili. Če bodo ljudje rasistični in črnca poimenujete npr. “junak” (in to besedo v slovenščini nadomestite npr. s tujko “heroj”), potem bo čez 100 let beseda junak med rasisti veljala za hudo žaljivko in bo imela negativen prizvok! Vaša logika je torej popolnoma zgrešena. Dosti bolje je, da besedi mačeha in čarovnica uporabljate z naklonjenostjo in ob uporabi pomislite na kakšno dobro mačeho ali kakovostno zeliščarko (te so v času inkvizicije pogosto psovali s čarovnicami) in boste za slovenstvo naredili več po besedoslovni in po človeški plati, kot bi naredili, če bi si izmislili nov izraz.«
Skratka, šlo je za nedolžno in popolnoma politično korektno ter neškodljivo izmenjavo mnenj s področja slovenskega besedoslovja.
Eden od kolegov v skupini pa je pod moj komentar, kot se je kasneje izrazil – v podporo mojemu razmišljanju – zapisal citat iz Prešernove prepesnitve ljudske pesmi Od lepe Vide. Zapisal je le to, kar sledi:
»Črn zamorc po sivem morji pride, barko ustavi, vpraša lepe Vide…«
Gre torej za tretjo in četrto vrstico prve kitice pesmi Franceta Prešerna. Komentar sem všečkal, ker se mi je zdel bistroumen, čeprav avtor ni razvil svoje dodane vrednosti in ker mi je največji slovenski pesnik pri srcu.
Kasneje pa me je nekoliko presenetilo, ker je komentar izginil. Mislil sem pač, da ga je avtor komentarja sam odstranil, ker mu morda ni bil več všeč. Zato sem bil močno presenečen, ko se je pod objavo čez kakšen dan pojavil komentatorjev odziv, da mu je Facebook komentar izbrisal in da so ga za 24 ur blokirali, da ni mogel uporabljati Facebooka (ni mogel všečkati, komentirati in objavljati), z obrazložitvijo, da naj bi kršil »community rules«. Uporabnik se je torej pritožil, nad »cenzuro«. Moja objava sicer ni bila izbrisana (do trenutka pisanja tega prispevka) in tudi blokiran nisem bil. Domnevam, da zato, ker sem uporabil besedo »zamorec« in ne »zamorc« kot kolega. Razlika je bila namreč v črki »e«.
Zakaj beseda »zamorec« velja v slovenskih krajih za rasistično, samo domnevam, kot sem zapisal v zgornjem komentarju. Čeprav sem že čisto blizu Abrahama, se iz časa mojega otroštva in mladosti ter kasneje ne spomnim, da bi kdo uporabil besedo »zamorec« kot žaljivko, zato domnevam, da je negativno konotacijo (če jo sploh ima – sam to samo predpostavljam) dobila pred mojim časom. Se pa spomnim iz otroštva, da so ljudje pili kavo Zamorček.
V vsakem primeru menim, da kakšnega hudega rasizma v Sloveniji do črncev ni nikoli moglo biti, ker črncev pri nas dejansko ni nikoli bilo – z izjemo kakšnega posameznega prišleka tu in tam. Zato se mi zdi takšna politična korektnost, kot jo s tovrstnim početjem izkazuje Facebook, popolnoma neprimerna, kljub temu da sam rasizem obsojam.
Šokantno je to, da se s slovenskega levega političnega spektra pogosto tolerirajo psovke, grožnje in celo sovražni govor – ne le na socialnih omrežjih ampak tudi v osrednjih medijih, kjer se pod članki levih ali radikalno levih novinarjev znajde cela vrsta primitivnih, prostaških in žaljivih komentarjev proti drugače mislečim. Na drugi strani pa se v primeru, če se nekaj podobnega zgodi na desni strani političnega spektra, proti avtorjem – četudi dosti bolj nedolžnih komentarjev oz. izjav – sproži pravi lov na čarovnice in celo poizkusi javnega linča.
Na tem mestu se spričo take nore cenzure Facebooka, kjer se dejansko cenzurira celo umetniško stvaritev osebe, ki nosi ime slovenskega kulturnega praznika, vpraša, ali se bodo levosučni nosilci postmodernizma oz. kulturnega marksizma, ki kar prekipeva v vrstah novinarjev osrednjih slovenskih medijev ter na družboslovnih in humanističnih fakultetah in katedrah slovenskih univerz, začeli posipati s pepelom ter pričeli iskati rasiste v slovenski več sto let stari literaturi. Bo slovenski narod obveljal kot rasističen, ker je pred stoletji črnce poimenoval za »zamorce« v slovenski ljudski pesmi Lepa Vida? In še bolj pereče vprašanje je, ali bo čez mesece, leto ali deset let naš največji slovenski pesnik France Prešeren obveljal za rasista, ker si je v svojem času drznil uporabiti izraz »zamor’c«. Ali lahko pričakujemo novo krasno realnost, ko bodo pripadniki slovenske radikalne levice denimo na Prešernov spomenik na Tromostovju v Ljubljani najprej z barvnim sprejem pisali »rasist«, kasneje bodo pa kar zahtevali, da se spomenik demontira in odvrže v Ljubljanico? Je to nova čudovita prihodnost, ki jo radikalni levičarji imenujejo demokratični socializem? Podobne stvari so se namreč v sramoto človeštva dogajale v času demonstracij Black Lives Matter marsikje po ZDA in Evropi, ko so levo usmerjeni demonstranti packali po spomenikih in jih razbijali, ker so pač njihovi veliki predniki delovali v duhu nekega drugega časa, v katerem so bile določene stvari drugače kulturno pogojene in dojete, kot so danes.
Včasih je gotovo bolje, da svetovni trendi ne bi prišli k nam, ampak da bi raje ostali kar pred vrati.