9.5 C
Ljubljana
sobota, 11 maja, 2024

Bojan Kekec, direktor Komunale Novo mesto: »Dosegli smo pozitiven poslovni izid, kar ocenjujem kot lep uspeh«

Piše: Vida Kocjan

Bojan Kekec, mag. elektrotehnike, je direktor Komunale Novo mesto. Podjetje je kljub energetski krizi in visoki inflaciji popeljal na pot uspešnosti, kar ni bilo niti enostavno niti samoumevno.

Novomeščan Bojan Kekec je inženir elektrotehnike. Želja po novih znanjih ga je vodila do vpisa na magistrski študij energetike in tega je leta 2012 končal z odliko. Javno podjetje Komunala Novo mesto vodi že drugič. Prvič je bil direktor v obdobju od leta 2007 do 2011, zdaj je direktor od leta 2021. Komunala Novo mesto pokriva območja osmih dolenjskih občin, poleg novomeške mestne občine še Šentjernej, Škocjan, Mirno Peč, Dolenjske Toplice, Žužemberk, Stražo in Šmarješke Toplice.

Komunala je lani v prvih nekaj mesecih poslovala z izgubo. Kako vam je uspelo do konca leta 2023 ustvariti dobiček?

Še aprila 2023 smo imeli 531 tisoč evrov izgube. Postopoma, mesečno smo jo zmanjševali in decembra dosegli pozitivni rezultat. To smo dosegli ob nižji fizični realizacij v obvezni gospodarski dejavnosti. Prodali smo 97 odstotkov vode, kar je bilo za tri odstotke manj od načrtovanega. V tem delu smo  izgubili prihodke. Hkrati pa smo prodali več tehnološke vode.

Večja podjetja so razumela, da so cene tehnološke vode prenizke in po daljših pogajanjih smo z nekaterimi  dosegli višje cene. Nekoliko višje so bile tudi subvencije iz proračunov, ki pokrivajo omrežnino, ker sta bila lani aktivirana dva velika vodovoda, sofinancirana z evropskimi sredstvi.

Na strani odhodkov pa smo imeli glede na leto 2022 kar 451 tisoč evrov več stroškov. To je bila posledica dražje energije. Stroški električne energije so se namreč povečali za skoraj 415 tisoč evrov oziroma za skoraj 36 odstotkov v primerjavi z letom 2022. Stroški dela pa so bili višji za 560 tisoč evrov. Kljub temu smo dosegli pozitiven poslovni izid, kar ocenjujem kot lep uspeh.

Želim poudariti, da smo pri poslovanju sledili dvema glavnima ciljema. Prvi je bil povečanje prihodkov v tržnih dejavnostih. To smo dosegli.  Drugi je bil optimizacija oz. zmanjšanje stroškov tako, da to ni vplivalo na kakovost naših storitev. Hkrati pa smo optimizirali delovne in tehnološke procese, kar bo tudi v prihodnosti naša pomembna naloga.

Lani jeseni smo imeli zunanjo presojo ISO 9001 in 14001 in jo uspešno prestali. V podjetju nenehno spodbujamo inovativnost. Sodelavce, uspešne inovatorje, smo nagradili.

Razrez stroška položnice, ki jo plačujejo občani, kaže, da Komunala Novo mesto od celotnega zneska dobi manj kot 50 odstotkov, česar marsikdo ne ve.

Katera so tista področja, kjer vam je uspelo ustvariti dodatne prihodke?

Takih področij je več.  Največji delež je na področju montaže vodovoda, ki jo izvajamo. Sledi področje vodenja investicij, izvajanje nadzora in projektiranje. Ukvarjamo se tudi z montažo in vzdrževanjem malih čistilnih naprav. Občanom smo ponudili še nekaj  novih storitev. Lani smo dosegli prihodek s tržnimi dejavnostmi v višini 1,8 milijona evrov. V času mojega vodenja Komunale Novo mesto smo prihodke iz tržnih dejavnosti več kot podvojili. Pred nastopom mojega mandata  so ti znašali okrog 700 tisoč evrov.

Omenili ste optimizacijo stroškov …

Zmanjševanje stroškov je precej pripomoglo k dobremu poslovnemu rezultatu. Sistematično smo se namreč lotili zmanjševanja vseh stroškov, naredili smo več optimizacij. Najpomembnejša je bila pri stroških energije. V dveh letih so stroški energentov narasli za dva milijona evrov. To lahko ponazorim s primerom. Primerjava med letoma 2022 in 2023 pokaže, da smo stroške med t. i. poceni in drago električno energijo optimizirali za 5 odstotnih točk, in sicer tako,  da smo ponoči ali pa v času cenejše tarife napolnili vse rezervoarje in jih potem čez dan oskrbovali, nato pa v času poceni tarife črpalke spet zagnali. Na tak način smo veliko prihranili. Na glavni čistilni napravi pripravljamo zamenjavo tehnologije za sušenja blata, s čimer bomo bistveno znižali porabo električne energije.

Zelo ste razširili tudi gradbeno dejavnost …

V letu 2024 kupujemo novo mehanizacijo in tovorna vozila, da bomo lahko zagotovili celovite in konkurenčne storitve. Doslej smo bili podizvajalci večjih gradbenih podjetij. Sodelovali smo tako, da smo zanje polagali cevovode. Odslej bomo nastopali kot glavni izvajalci. Dela bomo izvajali samostojno in celovito. Tako bomo tudi s to novo obliko dejavnosti še povečali prihodke.

Kaj pa druge nove tržne dejavnosti?

V sektorju za razvoj in investicije imamo zaposlenih več inženirjev.  Izvajamo projektiranje, nadzor in vodenje investicij. Skratka, za  komunalne investicije pripravljamo celovito dokumentacijo za vodenje projektov.

Občanom in gospodinjstvom smo že lani ponudili nekatere nove storitve, kot je npr. urejanje grobov. Marsikdo ni iz Novega mesta, veliko je  starejših, ki sami ne zmorejo urejati groba, ampak to storitev naročijo pri nas. Odziv je dober. Novo je tudi, da občanom ponujamo storitev urejanja zelenic, ukvarjamo se tudi z montažo malih čistilnih naprav.

Kako vam je uspelo, da ste kljub energetski krizi, visoki inflaciji itd. položnice za gospodinjstva (odpadne in pitne vode) povečali zgolj za 3 do 4 evre na mesec?

To nam je uspelo predvsem s pravilnimi odločitvami pri vodenju podjetja, z doslednostjo pri spremljanju rezultatov in s kakovostnim izvajanjem storitev, za kar so zaslužni vsi delavci.

Naše osnovno poslanstvo je varovanje okolja in izvajanje kakovostnih storitev. Ključ do uspeha je, ko izpolnimo pričakovanja vseh deležnikov oziroma občanov, zaposlenih, lastnikov in poslovnih partnerjev. Prizadevanja za povečanje prihodkov v tržnih dejavnostih, kjer smo bili uspešni, sem že omenil. Ključno pa je seveda  obvladovanje stroškov. Vsa podjetja, tudi javna, se morajo stalno razvijati, vlagati v kadre, v nove tehnologije in v digitalizacijo. Ta čas imamo tudi ene najbolj ugodnih cen svojih storitev, če jih primerjamo z drugimi območji. Naj dodam, da razrez stroška na položnici, ki jo plačujejo občani, pokaže, da Komunala Novo mesto od celotnega zneska dobi manj kot polovico. Marsikdo tega niti ne ve.

Imate tudi nov informacijski sistem, ki varuje pred zlorabami … Kaj točno ste naredili?

Revizijsko poročilo pred tremi leti je pokazalo, da obstajajo šibke točke v našem informacijskem sistemu. Zato smo ga prenovili in posodobili. Testirali smo naše IT-procese, s katerimi se upravlja in nadzoruje kritična infrastruktura. Tudi tam smo ugotovili pomanjkljivosti, zato smo poskrbeli za dodatno zaščito. Komunala Novo mesto je zdaj informacijsko bistveno varnejša. Poskusi vdorov v sistem pa so čedalje bolj sofisticirani. Če bi nam na primer nekdo zaklenil ali pa ukradel podatke, bi prišlo do izpada položnic in računov, v kratkem času bi bili nelikvidni in bi imeli velike težave. Zdaj je vse je dvakrat varovano, ključne podatke imamo arhivirane oz. shranjene na certificiranih strežnikih zunaj podjetja. Pa tudi naša mreža oz. celoten sistem je varnejši. Precej smo vložili tudi v izobraževanje.

Vključili ste se tudi na trg pridobivanja alternativnih virov energije …

Novost v našem podjetju je, da smo se registrirali za sončne elektrarne. Projekti tečejo, nekaj težav je tam, kjer mora občina kot lastnica narediti prijavo za subvencije. Za vse naše objekte smo pridobili soglasja upravljavca električnega omrežja in smo na izvajanje teh projektov pripravljeni.

Kaj pričakujete za leto 2024?

Leto 2024 bo po moji oceni glede poslovanja vseeno nekoliko lažje, kot je bilo lansko, čeprav v drugi polovici leta pričakujemo nove podražitve pri omrežninah za električno energijo. Menim, da je čas za nov razvojni cikel, zato se v podjetju lotevamo novih projektov, pričakujemo nove izzive in vlaganje v posodobitve. In seveda dober poslovni rezultat ob kakovostnem izvajanju svojih storitev po primernih cenah.

Kako vam je na področju odpadkov uspelo zadovoljiti vse smernice (zeleni prehod, varstvo okolja itd.)?

Pripravili smo novo strategijo za ločeno zbiranje odpadkov. V zadnjih 20 letih se količina vseh zbranih  odpadkov ni zmanjšala. To je problem, ki ga imamo praktično vsi. Po petstopenjski hierarhiji prva med njimi pravi, da ne ustvarjajmo odpadka, če to ni nujno potrebno. Tega ne dosegamo, ljudje imajo še vedno veliko odpadkov. V Komunali smo pri ločenih frakcijah ugotovili, da so se nam stvari ustavile na približno 55 odstotkih. Če bi nadaljevali s tem načinom zbiranja, ne bi dosegli ciljev. Zato smo pripravili strategijo ločenega zbiranja odpadkov,  individualno po hišah.

Za pilotni projekt se je prva odločila mestna občina Novo mesto. Uresničujemo ga tudi  v Šentjerneju. S 1. junijem pa bo nov način zbiranja odpadkov še v Straži. Prvi rezultati kažejo, da se je ločevanje odpadkov izboljšalo za 20 odstotkov. Po dogovoru, ki ga mora potrditi še svet županov, zdaj novi način predstavljamo občinskim svetom. S strategijo smo seznanili tudi občinske svetnike in večina ga je podprla. To sicer pomeni dodatne vložke, potrebna bodo dodatna vlaganja v zabojnike, nakup manjših tovornjakov, da bodo dosegljive mestne ulice, vinogradniška območja in manjši zaselki. Naši izračuni kažejo, da bo, s tem ko bomo dosegli večjo količino ločene frakcije, manj mešanih komunalnih odpadkov, s tem pa bo manjši tudi strošek odlaganja. Bo pa strošek pobiranja odpadkov nekoliko višji. Ključno pa je, da moramo po evropski direktivi, ki je del t. i. zelenega prehoda, do leta 2030 na področju ločevanja odpadkov doseči 70 odstotkov ločeno zbranih frakcij. In s tem novim načinom ga bomo tudi dosegli. Omeniti pa velja, da na našem območju Romi pogosto praznijo zabojnike za papir in ga precej tudi odnesejo. Tega pa žal ni mogoče nadzorovati. Papirja, ki izgine iz zabojnikov, je letno več sto ton.

Kako pa je s plačami in skrbjo za zaposlene?

V Komunali Novo mesto smo, čeprav so bile težave pri poslovanju, vsem zaposlenim namenjali veliko pozornosti, upoštevali smo vse kolektivne pogodbe in povečali plače, ki so bile dogovorjene na državni ravni. Po dogovoru s sindikati in svetom delavcev pa je naš skupni cilj, da postopoma zaposlenim ne bi več doplačevali do minimalne plače. Menim, da gre tudi pri najnižjih plačah za težka fizična dela. Predstavljajte si zaposlenega ves delovnik zadaj na tovornjaku, ob izpušnih plinih, odpadkih, stalno skakanje gor in dol …  To so velike fizične obremenitve. Mislim, da si ti ljudje zaslužijo dostojno plačilo in to tudi upoštevamo v tem delu.

 

 

 

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine