Vožnja v zimskih razmerah

  • Napisal  Maja Viher
  • Comments:DISQUS_COMMENTS
Vožnja v zimskih razmerah Vožnja v zimskih razmerah

Smo v zimskem letnem času, svoje jeklene konjičke smo na to nedvomno že pripravili. Pa vseeno, morda je zdaj čas, da še enkrat spomnimo na nekatere pomembne stvari pri tem.  

Najprej so tu ustrezne pnevmatike, od 15. novembra do 15. marca so v notranjosti države obvezne že po zakonu. To pomeni štiri zimske pnevmatike z oznako M+S ali M.S ali M&S, minimalna globina profila pnevmatik pa mora biti 3 mm. Zakon sicer v omenjenem obdobju dovoljuje poletne pnevmatike, a le, če so opremljene s snežnimi verigami, ustrezno velikimi za naše vozilo.

Pnevmatike in 7 stopinj

Ali ste vedeli, da je meja za zimske pnevmatike 7 stopinj? Sedem stopinj Celzija je vrednost, ki jo proizvajalci pnevmatik v zadnjih letih najpogosteje navajajo kot mejo, pri kateri se začnejo lastnosti letnih in zimskih pnevmatik močno razlikovati. Zimske pnevmatike imajo poleg opazno globljega profila in lamel za izpodrivanje snega tudi drugačno gumeno zmes, namenjeno nizkim temperaturam. Pnevmatika je mehkejša, bolj udobna in varna. Letne pnevmatike pa pri nižjih temperaturah in zimskih razmerah postanejo trše, močno se jim zmanjša oprijem, slabše čistijo tekalno površino in podobno.

TRIGLAV 1 montaza pnevmatik

Pri montaži že uporabljenih pnevmatik je treba na vozilo natakniti štiri enake pnevmatike z najmanj 3 milimetri profila.

Površina stika »štiri« dlani

Ne samo sestava, pomembna je tudi površina stika pnevmatike s cesto. Ta mora biti velika vsaj za eno povprečno moško stran. Ker so naša vozila opremljena s štirimi pnevmatikami, je tako površina štirih moških rok tista, ki nam omogoča pospeševanje, zaviranje in zavijanje. Zato je zelo pomembno, kako dobro se tekalna površina pnevmatike prime hladnega, mokrega ali celo zasneženega asfalta. Redno je treba preverjati tudi tlak v pnevmatikah. Praviloma naj bo ta pri zimskim za 0,2 bara višji od tlaka v letnih pnevmatikah.

Vžig, akumulator in luči

Naslednja stvar je vžig, če avtomobila zjutraj ne moremo zagnati. Treba je biti pozoren tudi na filtre za gorivo, po potrebi zamenjajmo motorno olje za takšnega z večjo viskoznostjo. Slednje velja za avtomobile tako z dizelskim kot bencinskim motorjem, saj takšno olje olajša hladen zagon pri nizkih temperaturah. Pomemben je tudi akumulator. Če je ta že utrujen, ga je treba zamenjati. To preverimo preprosto tako, da v temi in pri ugasnjenem motorju za nekaj minut prižgemo dolge luči in nato zaženemo motor. Če bodo luči pri prižganem motorju svetile opazno svetleje, je čas za menjavo akumulatorja. Pozimi so za varno vožnjo zelo pomembne tudi brezhibne luči. Zanemariti pa ne smemo niti hladilne tekočine v hladilniku avtomobila, ki mora imeti dodano sredstvo proti zmrzovanju. To naj bi hladilno tekočino varovalo pred zmrzovanjem vsaj do temperature -25°C.

Neobvezna oprema

In zdaj smo že pri zimski opremi − neobvezni, vendar potrebni. Med obvezno zimsko opremo zakon res šteje le zimske pnevmatike ali snežne verige v prtljažniku, a preudaren voznik bo poskrbel tudi za drugo opremo, priporočljivo za zimo. V avtu velja imeti primerno strgalo za zaledenela stekla, po možnosti tudi metlico za sneg, prav pridejo tudi pršila za odmrzovanje stekel in ključavnic. Ne pozabimo na toplo odejo in par rokavic za primer, če nas doleti večja nevšečnost in ostanemo na cesti. Poleg dodatne plastenke tekočine za čiščenje stekel (nerazredčene oziroma z dodanim sredstvom proti zmrzovanju) je priporočljivo imeti še kakšno plastenko motornega olja, še zlasti če se odpravljamo na daljšo pot.

Zimska idila lahko povzroči tudi preglavice

Ko je naše vozilo opremljeno in oprema dodana, smo seveda mirnejši. Vendar pa zimske radosti, sneg in poledica s seboj prinašata tudi številne nezgode in nevšečnosti. Lesketajoča se zimska idila nam namreč lahko povzroči precejšnje preglavice. Ne samo za vozila, poskrbeti moramo tudi za domače okolje. Zato je treba streho zgradbe redno vzdrževati in nanjo namestiti snegolove. Okoli doma je treba odstraniti suha drevesa in oklestiti veje, ki bi se pod težo snega ali žleda lahko zlomile. Ob napovedanem obilnejšem sneženju je dobro poskrbeti tudi za osnovne življenje potrebščine, kot so hrana, zdravila in podobno, na pot pa se odpravimo le, če je nujno. Pesek in sol za posipanje zaledenelih površin imejmo nenehno na zalogi. Tudi orodje za odstranjevanje snega naj bo pripravljeno. Stopnice, podesti, parkirišča in podobno naj bodo očiščeni, namestiti je treba tudi protizdrsne podloge na mestih, ki so izpostavljena vodi in snegu. Ne pozabimo, da so zdrsi snega ali ledu s strehe in ledene sveče lahko zelo nevarni.

Če pride do nesreče z letnimi ali neprimernimi zimskimi pnevmatikami

Preverili smo, kaj o tem pravi policija in kako bodo obravnavali prekršek. Policija nas bo v primeru, če vozimo brez ustrezne zimske opreme, kaznovala z globo v višini 40 evrov. Če zaradi pomanjkljive ali neustrezne zimske opreme ustavimo ali celo oviramo promet, pa je kazen lahko tudi do 500 evrov in 5 kazenskih točk.

 
TRIGLAV 2 snezne verige

Če močno sneži, zimske pnevmatike niso zadostna zimska oprema. Hitrost vožnje z verigami je omejena na največ 50 km/h, tudi na avtocesti.

Dobro je vedeti, kako bo škodo krila zavarovalnica

Preverili smo tudi, kako škodo obravnava zavarovalnica, ali nam bo zavarovalnica krila škodo. To smo preverili pri največji slovenski zavarovalnici, Zavarovalnici Triglav. Pri obveznem zavarovanju avtomobilske odgovornosti velja, da če povzročimo prometno nesrečo, zavarovalnica oškodovancu, ki je utrpel škodo, izplača odškodnino. Zavarovalnica pa lahko od nas zahteva regres, če nismo bili ustrezno opremljeni in je zaradi tega prišlo do nesreče. Tudi pri zavarovanju avtomobilskega kaska velja, da zavarovalnica lahko zavrne izplačilo škode, če je ta nastala zaradi neustrezne zimske opreme. Tako na primer naša škoda ne bi bila krita, če vozimo po zasneženem cestišču z letnimi pnevmatikami in zaradi tega zdrsnemo. Seveda to ne pomeni, da zavarovalnica odkloni vsak tak dogodek. Zavarovanje bo vseeno pokrilo škodo, če ta ni povezana z neustreznimi pnevmatikami oziroma z neuporabo zimske opreme. Če je škoda nastala na zasneženi cesti, ko je z brežine v naše vozilo z letnimi pnevmatikami priletelo npr. drevesno deblo, potem zavarovalnica škodo krije. Škoda namreč ni nastala zaradi neustrezne zimske opreme.

Neobvezna zimska oprema-5 stvari, ki jih je priporočljivo imeti v avtu pozimi

TRIGLAV 3 stvari v avtu pozimi

Pomembno je vedeti:

Če smo vozili z letnimi oziroma neustreznimi pnevmatikami, zavarovalnica oceni, ali se je nesreča zgodila, ker vozilo ni imelo ustrezne zakonsko določene zimske opreme. Na podlagi ugotovitve se nato odloča o izplačilu škode.

Več koristnih nasvetov o varni vožnji najdete na portalu Vse bo v redu.

nazaj na vrh