15.8 C
Ljubljana
petek, 29 marca, 2024

Pisateljica Desa Muck Kobalu brez zadržkov: “Pomanjkanje idej nadomeščaš s tem, da je vsaka druga beseda, ki jo uporabiš, ‘pizda’, in da si še vedno nadevaš oguljen, stokrat predelan in preobrnjen plašč rohnenja čez desnico.”

V javnosti je veliko pozornosti vzbudil odziv znane pisateljice Dese Muck na afero Borisa Kobala – ki je kot avtorsko delo oddal plagiat -, ki ga je objavila v Dnevniku. Muckova svojih pogledov na zadevo ne opisuje le kot njegova stanovska kolegica, pač pa tudi na podlagi svojih lastnih izkušenj z depresijo. Tako meni, da je malo verjetno, da bi bila depresija resničen razlog za dejanje, ki ga je storil Kobal. Zanj pa ne najdeta lepih besed niti zloglasna Svetlana Makarovič niti Sašo Hribar; preberite, kaj sta nedavno povedala v oddaji Argument na Planet TV.

 

V sobotnem Dnevniku se je Desa Muck, znana slovenska pisateljica, dramatičarka, gledališka in filmska igralka, odzvala na afero v zvezi s plagiatorstvom Borisa Kobala. Kot uvodoma pojasnjuje, je z njim v preteklosti kratek čas prijateljevala, a je kmalu prišla do zaključka, da je bolje imeti čim manj opravka z njim. Že uvodoma je kritična do njegovega dela in poudarja, da uporablja enake taktike kot politiki, obenem pa daje vtis, da je velikan slovenskega humorja in gledališča, a po drugi strani nastopa kot prostodušen ljudski človek. Kot vse kaže, gre pri Kobalu za povzpetneža, ki je imel rad vodilne funkcije, a se na nobeni ni obdržal dolgo. Muckova ga je namreč spremljala skozi njegovo kariero in svoja opažanja opiše takole: “Videti je bilo, da greš s slabšega na slabše. Ko si zaključil kariero direktorja prestižnega Mestnega gledališča ljubljanskega, si zamenjal kar nekaj služb, vedno pa na vodilnem mestu, in zadnja leta si jih menjal vedno pogosteje. Povsod se je ponavljal isti vzorec in večina tvojih bivših sodelavcev ne ve kaj dosti dobrega povedati o tebi. Nazadnje si se vrnil v Ljubljano, v častitljivo Šentjakobsko gledališče, edinstveno v Evropi, z izjemno tradicijo, in zdaj si še tam spustil svoj kakec.”

Pomanjkanje idej Kobal nadomešča s kletvicami in rohnenjem čez desnico, ki se je že sprevrglo tudi v grožnje

Ne samo nesposobnost opravljanja vodilnih in direktorskih funkcij, tudi Kobalovo umetniško delo očitno odraža nesposobnost in pomanjkanje idej, kar je nadomeščal s kletvicami in rohnenjem čez desnico. Tudi Muckova je to opazila: “Spremljala sem tudi tvoje delo, predvsem kar zadeva stendap, in ugotovila, da pomanjkanje idej nadomeščaš s tem, da je vsaka druga beseda, ki jo uporabiš, ‘pizda’, in da si še vedno nadevaš oguljen, stokrat predelan in preobrnjen plašč rohnenja čez desnico. Saj dobro obvladaš tole formulo: ‘Če boš čez nekoga pljuval, si boš vedno našel hvaležno občinstvo pri njegovih nasprotnikih.’ Tako so si dvorni norci že pred davnimi stoletji zagotovili kruh, danes so si pač nadeli ime humoristi ali celo satiriki, čeprav prava satira pomeni, da si kritičen do vseh(!) škodljivih družbenih pojavov, in ne samo do tistih, ki jih izvajajo določene stranke.” Kobalovo sovraštvo do desnice se je sprevrglo tudi v grožnje: 2. avgusta lani je na protestnem shodu borcev v Kopru, kot smo poročali na Nova24TV, izrekel odkrite grožnje proti voditelju Televizije Slovenija dr. Jožetu Možini, potem ko je ta v svoji oddaji Intervju na prvem programu gostil zgodovinarja dr. Jožeta Dežmana. Takrat je dejal: “42.000 ljudi mora tega idiota tožit, moramo ga onesposobit, in isto velja za Možino, in isto velja za hišo RTV in za glavnega direktorja!”

Tudi Svetlana Makarovič in Sašo Hribar ne najdeta lepih besed za Kobala

Po pohlepu, kletvicah in prostaških žalitvah pa je dobro znana tudi Svetlana Makarovič, Kobalova ideološka somišljenica, za katero bi pričakovali, da bo njegova zaveznica. A celo ona mu je odrekla podporo, v oddaji Argument na Planet TV je brez dlake na jeziku spregovorila, kaj si misli o njem in o njegovem delu, in malo je manjkalo, da bi ga pričela obkladati s kletvicami, kakršne uporablja proti političnim nasprotnikom: “Meni je to popolnoma nezanimiv človek, jaz ga poznam že od 80. let. Zmeraj je bil koritar, zmeraj je bil baraba, zmeraj je bil prostaški. Zmeraj je bil človek brez vsake srčne kulture. Bom povedala, kaj me iritira, da si ta tip tukaj in zdaj drzne nositi rdečo zvezdo. Ker simbol rdeče zvezde, prastari apotropejski simbol, že dolgo ni več politični simbol, še manj strankarski simbol, ampak je moralni simbol. Da ga takle prostak nosi, to me pa iritira. Drugače mi je Kobal popolnoma nezanimiva figura, to je pritlehni oštarijski zabavljač in nič drugega. Ima se za satirika, nima pa pojma, kaj satira sploh je.” Da je bilo Kobalovo delo slabo, je na Planet TV izpostavil tudi Sašo Hribar, ki je že pred časom opazil možnost, da je šlo pri Kobalu za plagiat: “Takrat je prvič vodil oddajo v najbolj gledanem terminu Ne se hecat. Že takrat je to mejilo na slab plagiat 30 let stare italijanske oddaje, kjer je star, ostarel in šarmanten voditelj, ob njem pa punčka, ki ni možgansko dorasla svojemu vzorniku. Kobal je delal slabo in na to smo večkrat opozorili in se spraševali, kako je mogoče, da človek v teh letih dela tako nizkotno, tako proti gledalcem in vsem zaposlenim.”

Svetlana Makarovič in Sašo Hribar v oddaji Argument na Planet TV (Foto: posnetek zaslona)

Muckova na podlagi lastnih izkušenj dvomi, da je za njegovo dejanje res kriva depresija

Muckova pa ne ocenjuje Kobalovega dejanja le na podlagi njegovega dela, pač pa tudi tega, da sta oba za depresijo zbolela v približno istem času. Prav depresija in posledična osebna stiska sta bili Kobalov izgovor za njegovo nesprejemljivo dejanje. Muckova v Dnevniku pojasnjuje, da je to malo verjetno: “Kot tvoja sestra v depresiji prekleto dobro vem, kakšen strašanski napor je brskati po možganih, ki na vsako vprašanje o tem, kaj naj napišeš, odgovarjajo: ‘Kaj boš pa pisala, saj ne znaš! Še izumrli ptič Dodo piše bolje od tebe. Še poleno je bolj duhovito kot ti … Itd.’ In ko jih prosiš za pomoč in jih rotiš, naj vsaj nekaj malega iztisnejo iz sebe, prhnejo: ‘Zate? Ni šans! Nisi vredna, da te muha poserje, in vsi pametni se norčujejo iz tvojega pisanja.’ Takole čuti in deluje avtor v depresiji, zato razumem stisko praznih ur sedenja pred računalnikom. Sploh, če si nehal kaditi. Toda sama sem kljub vsemu napisala deset tisoč strani teksta več kot ti, mnoge v resnih suicidnih stanjih (še tole napišem, da ne bo urednica nasankala, potem pa se fentam), in seveda takšna tudi nastopala ter zabavala ljudi.” A kot pojasni Muckova, je bilo pri Kobalu povsem drugače: “Zagotovo pa se v depresiji ne da izpeljati tako zapletenega in obsežnega projekta, kot si ga ti. Najprej poiskati manj znan, a še vedno sprejemljiv tekst v jeziku, ki ga obvladaš. Ga prevesti. Ga prirediti, kar pomeni, kot sem videla, predvsem prenesti v nižji pogovorni jezik. Ga poslati. Podpisati pogodbo. Imeti pogovore z dramaturginjo in z direktorico.” Kritična je do Kobala, kako je lahko izdal zaupanje vseh, ki so sodelovali z njim, in mu ob tem svetuje, naj poišče primernejši način zdravljenja ali pa naj se poda v invalidsko penzijo ter se meče po biovrtu. Kako hladnokrvno je lagal in razlagal, kako se mu je porodila zamisel za predstavo Profesionalci espe, si lahko še enkrat ogledate na PRILOŽENEM VIDEOPOSNETKU.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine