Goriška zborovska srečanja: »Knezu miru«, koncert ob koncu 1. svetovne vojne Izpostavljeno

Oktet Gallus Oktet Gallus

Zveza kulturnih društev Nova Gorica v sodelovanju z Javnim skladom RS za kulturne dejavnosti – območna izpostava Nova Gorica in Mestno občino Nova Gorica v okviru Goriških zborovskih srečanj, ki jih organizira osmo leto zapored, prireja drugo zborovsko srečanje, na katerem bo nastopil Oktet Gallus.  Oktet bo tematski koncert z naslovom Knezu miru izvedel pod umetniškim vodstvom Blanke Čakš in s posebnima gostoma sopranistko Melanijo Markovič in violončelistom Petrom Kaiserjem v soboto, 16. februarja 2019, ob 19. uri v Veliki dvorani Mestne občine Nova Gorica.

 

Goriška zborovska srečanja bodo v letu 2019 nadalje bogatila ponudbo zborovskih koncertov na Goriškem na visokem poustvarjalnem nivoju. Tudi v osmem letu bodo na teh tematsko zaokroženih koncertih nastopali izključno najboljši in najvidnejši slovenski vokalni sestavi z visokimi referenčnimi ocenami tako v domačem kot tudi mednarodnem prostoru.

Oktet Gallus se s koncertom »Knezu miru« ob 100-letnici konca 1. svetovne vojne »poklanja žrtvam in tem brazdam na polju človeštva skozi pesem in besedo«. Pester izbor skladb obsega slovensko zborovsko snovanje s poudarkom na tematiki, ki je risala duh časa okrog 1. svetovne vojne. Prva svetovna vojna je na bojišča pognala vsa ljudstva Evrope, ki so se bojevala kot brat proti bratu. Tako spored vsebuje tudi ganljiva dela skladateljev drugih slovanskih narodov, ki jo Slovenci kot del te velike narodnostne skupine, še posebej živo občutimo. Med skladbami so slovenski poeti, ki so se zavezali tematiki narodnoosvobodilnega boja in zapustili velika dela prežeta z bolečino vojne. V vsaki vojni je ključnega pomena vera. Liturgična besedila tako tehtno in simbolično dopolnjujejo poglobljen program Okteta Gallus.

 

PROGRAM

  1. 1. Davorin Jenko / Davorin Jenko: TIHA LUNA
  2. 2. Sergej Rahmaninov / liturgična: TEBE POJEM
  3. 3. Andrej Makor / ljudska: OBLAKI SO RDEČI
  4. 4. Pavel Česnokov / liturgična: DA ISPRAVITSJA MOLITVA MOJA
  5. 5. Alojz Srebotnjak / Srečko Kosovel: BORI
  6. 6. Aleksander Šeremetov / liturgična: NINJE SILI NEBESNIJA
  7. 7. Zorko Prelovec / ljudska: OJ, DOBERDOB
  8. 8. Peter Iljič Čajkovski / liturgična: OTČE NAŠ
  9. 9. Andrej Makor / Rudolf Maister: POD KOSTANJI
  10. 10. Edvard Grieg / Henrik Ibsen, prir. Gašper Jereb: SOLVEIGS SANG
  11. 11. Peter Jereb / Cvetko Golar: PELIN ROŽA
  12. 12. Giuseppe Verdi / liturgična himna: LA VERGINE DEGLI ANGELI

 

Prva svetovna vojna je globoko zarezala v tkivo evropske zgodovine. Od vzhoda do zahoda in od severa do juga je pustila globoke sledi, ki jih čutimo še danes, sto let po njenem zaključku. Prav je, da ob takšni obletnici podoživimo jarke in jame, ki jih je pustila ne le na frontah, temveč tudi v vsakdanjem življenju vseh ljudi. Oktet Gallus se bo z gosti poklonil žrtvam in tem brazdam na polju človeštva skozi pesem in besedo. Koncert in ob tej priložnosti posneta zgoščenka nosita pomenljiv naslov Knezu miru. Pesmi in besedo tega poklona tako prežema še presunljiva simbolika vratc tabernaklja župnijske cerkve sv. Štefana v Ribnici, izdelanih sredi vojne vihre in posvečenih Knezu miru. Darove zanje so zbirale žene vojakov na fronti, izdelana pa so iz odlikovanj vojakov, ki so se vrnili, in pozlačena z zlatom poročnih prstanov, ki so jih prispevale vdove. Naj nas ta obletnica opominja, da bomo vedno gradili svet, »kjer utihne jok in zdihovanje« – svet miru in sožitja.

Oktet Gallus prepeva od leta 1975, sprva kot Oktet Donit, ob 400. obletnici smrti Jakoba Petelina Gallusa pa je oktet prevzel ime tega slavnega ribniškega rojaka. Skozi leta so se menjavali tako umetniški vodje kot pevci, a v oktetu kljub vsemu še vedno ostajata dva predstavnika prvotne zasedbe.

Septembra 2018 je umetniško vodenje prevzela Blanka Čakš. Skozi svojo zgodovino je Oktet Gallus nanizal že visoko število nastopov doma in v tujini. Raznolik repertoar okteta obsega od slovenskih ljudskih in umetnih pesmi do pesmi drugih evropskih narodov različnih zvrsti in žanrov. Radi tudi sodelujemo z drugimi vokalnimi zasedbami in gojimo pevsko prijateljstvo. Oktet Gallus je do sedaj posnel tri zgoščenke. Prva je nastala ob njegovi 30. obletnici in predstavlja širok pregled umetniškega ustvarjanja. Druga je posvečena koroškemu skladatelju Pavlu Kernjaku in njegovemu prijateljstvu z oktetom. Tretja, posneta za to priložnost, pa ob 100. obletnici konca prve svetovne vojne izpričuje naša čustva ob spominu na to nepotrebno strahoto, ki naj bo opomin za sedanjost in prihodnost.

Pianistka, sopranistka in zborovodkinja Blanka Čakš prihaja iz štajerskega okoliša, kjer je svojo glasbeno pot pričela z učenjem klavirja na lokalni glasbeni šoli. Nadaljevanje je sledilo na 1. gimnaziji v Celju – umetniška smer, kjer jo je prof. Brina Zupančič uspešno usmerila na študij klavirja Akademije

za glasbo v Ljubljani. Pot jo je vodila tudi v pevske in zborovske vode – od cerkvenega zbora vse od malih nog do velikih zborov, kot so APZ Tone Tomšič, Komorni zbor Akademije za glasbo, Komorni zbor Utopija in Realnost, zbor Glasbene matice in ne nazadnje tudi zbor Slovenske filharmonije.

Melanija Markovič je članica opernega in koncertnega zbora Slovenskega narodnega gledališča Maribor. Junija 2016 je zaključila z učenjem petja v razredu Barbare Nagode na Glasbeni šoli Vič-Rudnik v Ljubljani. Svoje pevsko znanje izpopolnjuje pri priznani solistki Rebeki Lokar in se uči metode dihalne koordinacije MDH pri Barbari Tanze. V produkciji Glasbene šole Vič-Rudnik je leta 2014 debitirala kot grofica Almaviva v glasbeno-scenski uprizoritvi Mozartove opere Figarova svatba. V SNG Maribor je kot solistka nastopila v vlogah La Virtù in paža Valletta v Monteverdijevi operi Kronanje Popeje, kot portir v muzikalu Titanik Mauryja Yestona in kot dvorjanka v otroški operi Obuti maček Césarja Cuija. Prepevala je v različnih zborovskih zasedbah (KZ Orfej Ljutomer, Perpetuum Jazzile, KZ Krog, MePZ Zarja Šentvid pri Planini). Med letoma 2013 in 2017 je kot solistka sodelovala z Gorenjskim oktetom, s katerim so tudi izdali zgoščenko Božične pesmi (2014) in dvojno zgoščenko Ljubim pisana polja (2016).

Peter Kaiser se je violončelo začel učiti pri sedmih letih v razredu prof. Aleksandre Čano Muharemović v Ljubljani. Po končani nižji glasbeni šoli je učenje nadaljeval pri prof. Milanu Vrsajkovu in prof. Karmen Pečar Koritnik na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana. Leta 2014 je uspešno maturiral in se vpisal na ljubljansko Akademijo za glasbo v razred prof. Igorja Škerjanca, kjer je diplomiral leta 2017. Sedaj študij nadaljuje na drugi stopnji umetniškega programa. Dodatno se je izobraževal na seminarjih in mojstrskih tečajih pri domačih in tujih mentorjih, kot so Alban Gerhardt, Philippe Muller, Denis Šapovalov, Torleif Thedéen in Reinhard Latzko. Pogosto sodeluje z Egonom Mihajlovićem na koncertih stare glasbe. Sodeloval je s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija in Orkestrom Slovenske filharmonije. Z Orkestrom Slovenske vojske je pod taktirko Andreje Šolar skupaj z Dano Verč izvedel dvojni koncert Davida Maslanke za flavto in violončelo. Med drugim je nastopil v ciklu Mladi virtuozi in na festivalu Lent. Je dobitnik več nagrad na državni in mednarodni ravni. Med drugim je dosegel prvo mesto solo in prvo mesto s komorno skupino na tekmovanju v Trstu, drugo mesto v Povolettu (2009), srebrno plaketo na Temsigu (2015), bronasto plaketo (2018) in 3. mesto s triom na Temsigu (2014). Od leta 2015 dalje poučuje violončelo po metodi Edgarja Willemsa.

 

 

nazaj na vrh