Zbogom, vinjete?!

Zbogom, vinjete?! Foto: Urban Cerjak

Se še spomnite uvedbe avtocestnih vinjet? Dobili smo jih leta 2008, takrat resda samo polletne. Bilo je v času prve Janševe vlade. Nič čudnega, da je »stroka« to zamenjavo pričakala na nož. Cena celoletne vinjete pa je bila v prvi fazi 55 evrov – natanko pol manj kot dandanes.

Nerganja čez vinjete, ki so bile očitno uvedene po vzoru Avstrije, je bilo veliko. Češ, totalno nepravičen sistem, ki je seveda postavljal v privilegiran položaj tiste, ki se veliko vozijo po cesti. No, dejansko je uvedba vinjet spravila na avtoceste precej dnevnih migrantov. S tem je razbremenila predvsem lokalni promet. Kajti ko denimo na določeni relaciji za uporabo avtoceste plačate v enem mesecu štiridesetkrat po tri evre (recimo), je to kar zajetna vsota 120 evrov. Na mesec, se razume. Vse kasnejše vlade tranzicijske levice so vinjete dražile, seveda pod pretvezo, da je dotedanja cena nevzdržna, in pa tudi z izgovorom, da tako zahteva Bruselj. In smo tako prišli na ceno 110 evrov za celoletno uporabo avtocest. Kar je seveda še vedno smešno malo za strošek, ki bi ga imeli za dnevne vožnje na relaciji Ljubljana-Maribor oz. Obratno.

Leta so minila, nekaj cestninskih postaj je bilo kasneje preurejenih za promet vozil z vinjetami, razen pri cestninski postaji Vransko, ki še kar ostaja takšna, kot je. No, zadnje čase pa DARS aktivno postavlja nove portale s čitalci, za katere nekateri mislijo, da so to novi radarji za merjenje hitrosti. Gre za čitalce t. i. elektronskih cestninskih sistemov, ki delujejo denimo v Avstriji za tovornjake in avtobuse. Ker pa je Slovenija za tranzitni promet še vedno poceni, se ne čudite, da boste vsak dan naleteli na celo množico tovornjakov zlasti na štajerski avtocesti, zvečer in ponoči pa na povsem zabasana avtocestna počivališča, ki so za vse, ki želijo prenočiti, žal premajhna.

V tem tednu je naša rojakinja Violeta Bulc, sicer evropska komisarka za promet, predstavila sveženj reform na področju evropskega cestnega prometa, kar pomeni tudi postopen prehod na elektronsko cestninjenje tudi za osebna vozila ter poenotenje cestninskih sistemov v vseh članicah EU, kar pomeni, da boste lahko potovali in enotno plačevali cestnino v vseh državah na enak način – po elektronsko. Zveni privlačno, mar ne? Vendar se mora marsikdo vprašati, kako bo Evropski komisiji uspel takšen veliki met v poenotenju, če niso uspeli obdržati schengenskega sistema, iz katerega je Slovenija v praksi že izpadla. A glavna novost je seveda, da bomo po novem – seveda še ne v bližnji prihodnosti, čez kakih pet let pa že – znova plačevali po prevoženi razdalji, kar bo seveda vsakodnevne uporabnike relacijskih voženj seveda krepko, ampak res krepko udarilo po žepu. O tem, ali bo za tiste redne dnevne migrante predvidena kakšna možnost letnega pavšala, seveda ni govora. Kajti tisti, ki več onesnažuje, naj tudi več plača. Popustov za ekološko bolj varčne avtomobile pač ne bo.

Mimogrede, nobena juha ni tako vroča kot se skuha. Če pa vas že skrbi, da se boste po novem na slovenskih avtocestah vozili dražje, se lahko usmerite na železnico. Slovenske železnice so namreč objavile razpis za 25 novih potniških garnitur...

nazaj na vrh