Dr. Ivan Štuhec na radiu Ognjišče: Božič ni družinski praznik Izpostavljeno

  • Napisal  dr. Ivan Štuhec
  • Comments:DISQUS_COMMENTS
Dr. Ivan Štuhec (foto: Polona Avanzo) Dr. Ivan Štuhec (foto: Polona Avanzo)

V dneh okrog krščanskega božičnega praznika bomo slišali različne verzije, kaj bi ta praznik naj bil. Najbolj pogosto bo rečeno, da je družinski praznik. To seveda ni res in s takšnim načinom govorjenja, ki ga pogosto prevzamemo tudi kristjani, zamegljujemo jedro božičnega praznovanja.

 

Najprej si odgovorimo na vprašanje, kateri prazniki so družinski? Tisti, ki jih praznuje ožja ali širša družina in prijatelji, ki jih družina povabi na praznovanje. To so običajno rojstni dnevi članov družine ali različne obletnice. Danes so redke družine, ki praznujejo godovni dan svojih članov. Družinski prazniki niso zapisani v koledarjih. Tam najdemo državne in cerkvene praznike. O družinskih praznovanjih in obletnicah mediji poročajo samo, če jih v to praznovanje povabimo ali če gre za visoke jubileje znanih osebnosti. Božič v ničemer ne ustreza merilom, s katerimi lahko opredelimo družinske praznike. Če pogledamo v Slovenski etimološki slovar, bomo ugotovili, da družina, družinski, pomeni ljudi, ki so si najbližji, ali skupino ljudi s skupnimi interesi. Božiča tako ne praznujejo samo ljudje, ki so si najbližji in ki imajo skupne interese. Božič praznujemo vsi kristjani, neglede na to kateri Cerkvi pripadamo. Za to lahko govorimo o krščanskem prazniku, nikakor pa ne o družinskem, če tudi ga pri mizi praznujemo v družinskem krogu.

Novejša zgodovina praznovanja Božiča na Slovenskem nas v tem še kako potrjuje. Do leta 1952 je bil Božič v Sloveniji dela prost dan. V tem času je nastopila tako imenovana zadnja faza revolucije, ki je imela za cilj izločiti vero kot kulturni in javni faktor. V tem obdobju je bil ukinjen verouk v šolah in v nemilost so padli tisti sopotniki komunistov v Osvobodilni fronti, ki so bili kristjani. Najbolj razvpiti primer je bil Edvard Kocbek. Komunisti pa so si tudi na vso moč prizadevali, da ustvarijo v katoliški Cerkvi notranjo diferenciacijo, kot so to imenovali. Bistvo te diferenciacije pa je bilo, ločiti duhovnike na tiste, ki so za komunistično oblast in one, ki so proti.

Komentar si lahko v celoti preberete TUKAJ.

nazaj na vrh