Ljubljanska mestna oblast povsem po bizantinsko: z zvijačo preprečila mašo v kapeli Ljubljanskega gradu in se sklicevala na »turistično prireditev« v kapeli

  • Napisal  G. B.
  • Comments:DISQUS_COMMENTS
foto: arhiv Demokracije foto: arhiv Demokracije

V uredništvo smo dobili informacijo, da je v nedeljo Nova slovenska zaveza pripravila krajšo komemoracijo na Orlovem vrhu pri Ljubljanskem gradu. Tam se je nekdaj nahajalo domobransko pokopališče, ki ga je komunistična oblast po drugi svetovni vojni povsem onečastila, tako rekoč izbrisala.

 

Na omenjenem prostoru je bilo namreč v letih 1943 in 1944 pokopanih 148 domobrancev, ki niso mogli biti pokopani v domačem kraju. Komunistična oblast pa je po »osvoboditvi« pokopališče »odstranila«. Zanimivo je, da se je po letu 1990 tako rekoč enako dogajalo, če se je na tem prostoru pojavil kakšen križ - vsi do sedaj postavljeni križi so izginili. Očitno je tudi jasno, zakaj.

Društvo Nova slovenska zaveza sicer na tem prostoru vsako leto pripravlja komemoracijo, predvidena pa je bila tudi sveta maša v grajski kapeli v neposredni bližini. Kot nas je opozoril vir, je ljubljanska mestna oblast preprečila to namero, češ da to ni več sakralni objekt, s katerim bi upravljala cerkev, pač pa s kapelo upravlja Mestna občina Ljubljana. Maša je bila tako opravljena v župnijski cerkvi sv. Jakoba.

 Je torej ljubljanska mestna oblast začela prepovedovati maše za padle žrtve revolucije? O dogodku smo najprej povprašali predsednika Nove slovenske zaveze dr. Matijo Ogrina. Odgovoril nam je takole: »Orlov vrh na ljubljanskem grajskem griču je dejansko vojaško pokopališče, saj je bilo tam po podatkih mrliške knjige župnije sv. Jakob od novembra 1943 do aprila 1945 pokopanih vsaj 148 domobrancev. Njihove grobove je povojna komunistična oblast leta 1946 oskrunila, telesne ostanke so v naglici izkopali (domnevno nemški vojni ujetniki) in jih odpeljali neznano kam. Zdravnik dr. Tine Velikonja je večkrat poudarjal, da so pri tem naglem opravilu gotovo izpadle oziroma ostale v zemlji mnoge majhne kosti pokojnih, sploh pa se je glavnina njihovih teles spremenila v tamkajšnjo prst. Zato Orlov vrh nedvomno je vojaško pokopališče.

Nova Slovenska zaveza je na sredi malega travnika, sredi pokopališča, po letu 1991 večkrat postavila križ, ki so ga neznanci vsakokrat podrli. Nazadnje, vsaj tretjič, je bil postavljen železen križ in vsajen v večji betonski temelj pod zemljo. Ta križ so letos poleti verjetno mestne oblasti odstranile.

Nova Slovenska zaveza je hotela organizirati sveto mašo za pokojne, tam pokopane domobrance, v nedeljo, 3. novembra ob 11h v grajski kapeli. Župnik župnije sv. Jakob, ki skupaj z lastnikom kapele MOL so-uporablja kapelo, je po ustaljeni poti napovedal mestnim uradnikom termin maše. Čez nekako dva tedna, ko smo sveto mašo že najavili v Družini in oznanili po drugih poteh, je MOL župniku sporočil, da je kapela takrat zasedena zaradi neke turistične prireditve; na župnikove prošnje, da bi težaven položaj vendar uredili, so vztrajali, da je kapela zasedena. Da bi v javnost pošiljali obvestilo o spremembi načrta, se nam ni zdelo produktivno.

Zato je Nova Slovenska zaveza obiskovalce že napovedane svete maše na samem kraju preusmerila na Orlov vrh, kjer smo opravili kratko molitev za pokopane domobrance, nato je pater Franc Šetar daroval sveto mašo za njih ob 12h v cerkvi svetega Jakoba. Veseli smo bili, da se je kljub vsem zapletom in improvizaciji pri sveti maši zbralo ob evharistiji in molitvi za pokojne nekaj čez trideset ljudi.«

Naj ob tem povemo, da smo poslali vprašanja tudi na Mestno občino Ljubljana ter na ljubljansko nadškofijo, saj nas zanima, kdo ima pravico upravljati z grajsko kapelo in ali lahko mestna oblast po svoji presoji odreče versko slovesnost v kapeli.

nazaj na vrh